فرمول اتحاد چاق و لاغر همراه با مثال و فیلم آموزشی رایگان

فرمول اتحاد چاق و لاغر همراه با مثال و فیلم آموزشی رایگان

فرمول اتحاد چاق و لاغر همراه با مثال و فیلم آموزشی رایگان

یکی از اتحادهای جبری، اتحاد چاق و لاغر یا اتحاد فیل و فنجون است. در این مقاله با آموزش ویدیویی اتحاد چاق و لاغر که نوسط اساتید ریاضی سایت استادلینک برای شما تهیه شده است آشنا می شوید.

فیلم آموزش اتحاد چاق و لاغر

اگر در درس ریاضی مشکل دارید و می خواهید پایۀ خود را تقویت کرده و برای امتحانات ورودی و تیزهوشان آماده شوید، می توانید از اساتید ریاضی سایت تدیس خصوصی استادلینک کمک بگیرید.

برای این کار کافی است به صفحۀ اصلی سایت استادلینک مراجعه کرده و با شماهدۀ رزومه، سوابق، فیلم نمونه تدریس و جزوات اساتید ریاضی، با آنها مستقیم ارتباط گرفته یا از طریق پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک، از ما درخواست معلم خصوصی ریاضی دهید.

 

توضیحات فرمول اتحاد چاق و لاغر

اتجاد فیل و فنجون ( چاق و لاغر ) از ضرب دو پرانتز، یکی کوچک و با دو عبارت غیرمتشابه و دیگری یک پرانتز بزرگ با سه عبارت غیرمتشابه تشکیل شده است. اتحاد چاق و لاغر هم در تجزیۀ عبارت های جبری و هم در محاسبۀ مستقیم، بسیار کاربردی است. در تصویر زیر دو فرمول کلی آنرا مشاهده می کنید.

فرمول اتحاد چاق و لاغر ( اتحاد فیل و فنجون )

توجه1: توان و فرجه به صورت فرمول زیر با هم ساده می شوند.

    \[ \sqrt[m]{a^n}=a^{\frac{n}{m}} \]

توجه2: کعب (ریشۀ سوم) برخی اعداد را در جدول زیر مشاهده نمایید.

    \[ \sqrt[3]{512}=8 \]

    \[ \sqrt[3]{64}=4 \]

    \[ \sqrt[3]{0}=0 \]

    \[ \sqrt[3]{729}=9 \]

    \[ \sqrt[3]{125}=5 \]

    \[ \sqrt[3]{1}=1 \]

    \[ \sqrt[3]{1000}=10 \]

    \[ \sqrt[3]{216}=6 \]

    \[ \sqrt[3]{8}=2 \]

    \[ \sqrt[3]{1331}=11 \]

    \[ \sqrt[3]{343}=7 \]

    \[ \sqrt[3]{27}=3 \]

توجه3: اعدادی منفی ریشۀ سوم دارند ولی ریشۀ دوم و رادیکال فرجۀ دو ندارند. ( عددی وجود ندارد = NaN )

    \[ \sqrt[3]{-64}=-4 \]

    \[ \sqrt{-64}=NaN \]

اصطلاحات رایج در ریاضی

در این بخش با مفاهیم و اصطلاحات رایج در ریاضی آشنا می شویم. حتماً قبل از آشنایی با اتحادها و بخصوص اتحاد چاق و لاغر، این مفاهیم را مرور کنید.

  1. مربع = مجذور: مربع یا مجذور عدد x یعنی x2. به عبارت دیگر یعنی آن عبارت را به توان دوم برسانید یا دو بار در خودش ضرب کنید. به عنوام مثال، مربع یا مجذور 10، عدد 100 می شود.
  2. جذر = رادیکال:  به عنوان مثال، جذر عدد 36، عدد 6 می شود. برخی اعداد مانند 36 جذر کامل دارند و برخی اغداد مانند 8، جذر کامل و درستی ندارند.
  3. ریشۀ دوم: تفاوت ریشۀ دوم و رادیکال در این است که در ریشۀ دوم، عدد حاصل شده هم با علامت مثبت و هم با علامت منفی بیان می شود. مثلاً ریشۀ دوم عدد 36، عدد 6+ و عدد 6- می شود در صورتی که جذر یا رادیکال 36، عدد 6 فقط می شود.
  4. مکعب: مکعیب عدد x یعنی x3. به عبارت دیگر آن عبارت را به توان 3 برسانید یا سه بار در خودش ضرب کنید. به عنوان مثال مکعب 5، عدد 125 می شود.
  5. کعب = رادیکال فرجۀ سه = ریشۀ سوم: همۀ اینها یک مفهوم دارند. به عنوان مثال کعب عدد 8، عدد 2 می شود. برخی اعداد مانند 8، ریشۀ سوم کامل دارند و برخی اعداد مانند ماندد 10، ریشۀ سوم کامل و درستی ندارند.
  6. جملات متشابه: جملاتی که حرف انگلیسی و توان آنها مانند هم است مانند 5x2 و 8x2. جملات متشابه با هم قابلیت جمع و تفریق دارند مثلاً 8x2+5x2=13x2 می شود. جملات غیز متشابه، نمی توانند با هم جمع شوند. به عنوان مثال دو جملۀ 5x2-8x را در نظر بگیرید. از این ساده تر دیگر نمی توان آنها را نوشت!
  7. مجموع مجذور: دو عدد x و y را در نظر بگیرید. مجموع مجذور یا مجموع مربع x و y را به صورت x2+y2 نمایش می دهند. (اول توان 2 بعداً جمع)
  8. مجذور مجموع: دو عدد x و y را در نظر بگیرید. مجذور مجموع یا مربع مجموع x و y را به صورت 2(x+y) نمایش می دهند. (اول جمع کن بعد حاصل را به توان 2 ببرد.)
  9. مجموع مکعب: دو عدد x و y را در نظر بگیرید. مجموع مکعب آنها به صورت x3+y3 است. (اول به توان 3 ببر و بعد حاصل ها را با هم جمع کن.)
  10. مکعب مجموع: دو عدد x و y را در نظر بگیرید. مکعب مجموع آنها به صورت 3(x+y) است. (اول جمع کن و بعد حاصل را به توان 3 ببرید.)

حل چند مثال ار اتحاد چاق و لاغر

در تصویر زیر، دو مثال مهم از تجزیۀ اتحاد چاق و لاغر را مشاهده می کنید.

مثال مهم از اتحاد چاق و لاغر

اتحاد بی نام و نشان

اتحاد دیگری وجود دارد دارد که دانش آموزان رشتۀ ریاضی در سال دوازدهم آنرا می خوانند. این اتحاد نام خاصی نداشته و از تجزیۀ دنبالۀ هندسی یا قواعد بخش پذیری نتیجه می شود. این اتحاد را می توان مادر اتحاد چاق و لاغر در حالتی که پرانتز کوچک تر آن، منفی دارد، دانست.

    \[ x^n-a^n=\left(x-a\right)\cdot \left(x^{n-1}+a\cdot x^{n-2}+a^2\cdot x^{n-3}+....+a^{n-2}\cdot x+a^{n-1}\right) \]

تمرین در خانه: ( Home Work )

حاصل عبارت های زیر را به کمک اتحاد چاق و لاغر ( فیل و فنجون ) بیابید و پاسخ آنها را در بخش دیدگاه پایین همین صفحه تایپ نمایید.

    \[ x^6-1=? \]

    \[ x^3+27=? \]

    \[ 27x^3-y^6z^3=? \]

    \[ x^3-64=? \]

مقالات مرتبط:

آموزش ویدیویی اتحاد مربع دو جمله ای

آموزش ویدیویی اتحاد مکعب دو جمله ای

آموزش ویدیویی اتحاد یک جمله مشترک

آموزش ویدیویی اتحاد مزدوج

آموزش ویدیویی اتحاد مربع سه جمله ای

داغ‌ترین مطالب روز

حل تکالیف، تمرین ها، نمونه سوالات امتحانی، سوالات کتاب درسی، سوالات آزمون های آزمایشی درس ریاضی و آمار دوازدهم انسانی در موسسه تکلاین ( تکلیف آنلاین ) استاد حل تکالیف ریاضی دبیرستان و دانشگاه شاید برای شما پیش آمده باشد که وقت انجام تکالیف و نمونه سوالات امتحانی معلم را نداشته اید ولی به جواب […]

فیلم آموزش ویدئوی به زبان ساده فرضیه دو میدان گردان موتور القایی تکفاز و اساس کار موتورهای القایی تکفاز از سایت جستجوی استاد خصوصی و مشاور درسی استادلینک توجه: استفاده از مطالب سایت جستجوی معلم خصوصی استادلینک با درج نام منبع ( سایت استادلینک ) بلامانع می باشد. سایت جستجوی معلم خصوصی و مشاور تحصیلی […]

معلم حل تکالیف، تمرین ها، نمونه سوالات امتحانی، سوالات کتاب درسی، سوالات آزمون های آزمایشی درس شیمی یازدهم تجربی و ریاضی دبیرستان در موسسه تکلیف آنلاین ( تکلیف آنلاین ) استاد حل تکالیف شیمی دبیرستان و دانشگاه شاید برای شما پیش آمده باشد که وقت انجام تکالیف و نمونه سوالات امتحانی معلم را نداشته اید […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      از اینکه سایت جستجوی معلم خصوصی استادلینک را انتخاب نموده اید بسیار خرسندیم
      جواب تمرینات در کلاس های خصوصی و نیمه گروهی استادلینک گفته می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید