آموزش خط به خط شیمی یازدهم فصل 1 ( بخش 5 )

نام گذاری آلکان در شیمی آلی به روش آیوپاک - شیمی یازدهم

آموزش خط به خط شیمی یازدهم فصل 1 ( بخش 5 )

بخش 5 فصل 1 آموزش خط به خط شیمی یازدهم شامل موارد زیر می باشد:

  • آشنایی با نفت خام
  • کربن؛ اساس استخوان بندی هیدروکربن ها
  • آلکان های راست زنجیر
  • خواص فیزیکی و شیمیایی آلکان ها
  • نام گذاری آلکان های شاخه دار
  • ایزومری در آلکان ها

 

توجه: گردآوری و تهیه این مطالب توسط اساتید شیمی سایت تدریس خصوصی استادلینک انجام شده و استفاده از مطالب سایت استادلینک با ذکر منبع ( سایت استاد لینک ) بلامانع می باشد.

21- آشنایی با نفت خام | آموزش شیمی آلی شیمی یازدهم

دانلود جزوه تمامی فرمول های شیمی

نفت خام یکی از سوخت های فسیلی است که به شکل مایع غلیظ سیاه رنگ یا قهوه ای تمایل به سبز از دل زمین بیرون کشیده می شود. یکی از شیمی دان های قدیم، نفت خام را به جنگلی تاریک تشبیه کرده بود که اطلاعاتی دربارۀ آن نداشت. با گذشت زمان، برخی شیمی دان هابا بررسی نفت خام، موفق به شناسایی برخی موادۀ سازندۀ آن و ساختار و رفتار آن شدند.

نفت خام مخلوطی از هزاران ترکیب شیمیایی است که بخش عمدۀ آن را هیدروکربن های کوناگون تشکیل داده اند.

امروزه به دلیل کاربردهای زیاد نفت خام؛ به آن طلای سیاه هم می گویند. نفت خام دو نقش اساسی دارد:

  1. منبع تأمین انرژی است: حدود نیمی از نفتی که از چاه های نفت، بیرون کشیده می شود، به عنوان سوخت در وسایل نقلیه به کار می رود. بخش اعظم از نیم دیگر آن برای تأمین گرما و انرژی الکتریکی مورد نیاز ما به کار می رود.
  2. مادۀ اولیه برای تهیۀ بسیاری از مواد مانند الیاف، پارچه، شوینده ها و … است.

روزانه بیش از 80 میلیون بشکه نفت خام در دنیا به شکل های گوناگون مصرف می شود. هر بشکه نفت خام هم ارز با 159 لیتر است.

کاربردهای نفت خام در شیمی آلی شیمی یازدهم آموزش خط به خط شیمی

22- کربن، اساس استخوان بندی هیدروکربن ها در شیمی آلی

عنصر اصلی سازندۀ نفت خام، کربن است. همانطور که می دانید این عنصر در خانۀ شمارۀ 6 جدول دوره ای قرار دارد. ترکیب های شناخته شده از اتم کربن، از مجموع تریکیب های شناخته شده از دیگر عنصرها جدول دوره ای بیشتر است. در ادامه متوجه این موضوع می شویم.

اتم کربن در دورۀ دوم و گروه 14 جدول دوره ای قرار دارد. این اتم در لایۀ ظرفیت خود 4 الکترون داشته و می تواند از طریق به اشتراک گذاشتن همۀ الکترون های ظرفیت خود و با تشکیل چهار پیوند اشتراکی به آرایش هشت تایی برسد.

انواع عیدرو کربن ها و هترو اتم ها در شیمی آلی - آموزش خط به خط شیمی یازدهم

اتم کربن می تواند که پیوند یگانه، دوگانه و سه گانه با دیگر عنصرها مانند هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، گوگرد و فسفر به شیوه های گوناگون برقرار کند و مولکولِ تعداد زیادی از مواد مانند کربوهیدارت ها، چربی ها، آمینو اسیدها، آنزیم ها، پروتئین ها و … را بسازد.

 اتم های کربن می توانند با یکدیگر ( و بدون حضور اتم بقیۀ عنصرها ) به روش های متفاوت متصل شده و دگرشکل های متفاوتی از این عنصر مانند گرافیت، الماس را ایجاد کنند.

خواص کربن - آموزش خط به خط شیمی یازدهم و شیمی آلی

23- آلکان های راست زنجیر | آموزش شیمی آلی شیمی یازدهم

فرمول آلکان آلکن آلکین - آموزش شیمی آلی شیمی یازدهم

همانطور که می دانید هیدروکربن ها دسته ای از ترکیب های آلی هستند که فقط از دو عنصر هیدروژن (H) و کربن (C) تشکیل شده اند.

آلکان ها ساده ترین خانواده از هیدروکربن ها هستند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

  • در آلکان ها هر اتم کربن با 4 پیوند اشتراکی یگانه به 4 اتم دیگر ( کربن یا هیدروژن ) متصل شده است. از آنجا که هر اتک کربن ، حداکثر می تواند با 4 اتم پیوند برقرار کند، آلکان ها جزء هیدروکربن های سیرشده هستند.
  • فرمول عمومی آلکان ها CnH2n+2 است؛ یعنی در آلکان ها، تعداد اتم های هیدروژن 2 واحد از 2 برابر تعداد اتم های کربن بیشتر است.
  • اولین و ساده ترین آلکان با یک اتم کربن (n=1) ترکیبی به نام متان با فرمول CH4 است.
  • آلکان ها به دو دستۀ راست زنجیر و شاخه دار تقسیم می شوند. در آلکان های راست زنجیر، همۀ اتم های کربن حداکثر به 2 اتم کربن دیگر به طور مستقیم با پیوند یگانه وصل شده اند و  از شاخۀ فرعی خبری نیست.

رسم ساختار آلکان ها راست زنجیر در شیمی آلی

برای رسم ساختار آلکان های راست زنجیر مانند هگزان (C6H14) می توان به تعداد اتم های کربن موجود در فرمول، اتم های C را با پیوند یگانه به هم وصل کرد و تا رسیدن 4 پیوند برای هر اتم کربن، به آنها اتم های هیدروژن متصل کرد.

تعداد پیوندهای اشتراکی در هیدروکربن ها

در این بخش از آموزش خط به خط شیمی یازدهم بخش شیمی آلی، با تعداد فرمول پیوندهای اشتراکی هیدروکربن ها آشنا می شوید.
طبق تصویر، فرمول بدست آوردن تعداد پیوندهای اشتراکی در هیدروکربن ها و آلکان، آلکن و آلکین را مشاهده می نمایید.

24- خواص فیزیکی و شیمیایی آلکان ها

شمار اتم های کربن، نقش مهمی در رفتار هیدروکربن ها از جمله آلکان ها دارند؛ به طوری که با تغییر تعداد اتم های کربن، اندازه و جرم مولکول آلکان تغییر کرده و به دنبال آن خواص فیزیکی آنها تغییر می کند.

  • واضح است که با افزایش تعداد اتم های کربن، اندازۀ مولکول هیدروکربن بزرگتر و جرم آن بیشتر می شود.
  • با افزایش تعداد اتم های کربن، نقطۀ جوش آلکان ها افزایش می یابد.
  • با افزایش شمار اتم های کربن، فرّاریت ( فرّار بودن یا تمایل برای تبدیل شدن به حالت گاز ) آلکان ها کاهش می یابد؛ به عیارت دیگر هرچه جرم مولی آلکانی کمتر باشد، آن آلکان فرّارتر است.
  • با افزایش تعداد اتم های کربن، گرانروی ( مقاومت در برابر جاری شدن ) آلکان ها افزایش می یابد؛ زیرا با افزایش تعداد اتم های کربن، نیروهای وان دروالسی بین مولکول ها قوی تر شده، در نتیجه مقاومت آلکان های مایع در برابر جاری شدن بیشتر می شود؛ یعنی خیلی سخت تر از ظرف خود بیرون ریخته و جاری می شوند.
  • با افزایش تعداد اتم های کربن در آلکان ها، چسبندگی آلکان بیشتر می شود؛ به طور مثال وازلین ( با فرمول تقریبی C25H52 ) از گریس ( با فرمول تقریبی C18H38 ) چسبنده تر است.

گشتاور دوقطبی هیدروکربن ها در حدود صفر است!

هیدروکربن ها جزء مواد ناقطبی بوده و نیروهای بین مولکولی در آنها از نوع وان دروالسی است. با افزایش تعداد اتم های کربن و یشتر شدن جرم مولکول آلکان ها، نیروی واندروالسی قوی تر شده و نقطۀ جوش آنها افزایش می یابد.

تعداد کربن آلکان و گرانروی و نقطه جوش در شیمی آلی

با توجه به نمودار بالا؛ نقطۀ جوش چهار آلکان نخست یعنی متان (CH4)، اتان (C2H6)، پروپان (C3H8)، و بوتان (C4H10) کمتر از صفر درجۀ سلسیوس است؛ پس این چهار آلکان در دمای 22 درجۀ سانتی گراد گاز هستند.

آلکان های ناقطبی | آموزش خط به خط شیمی یازدهم

آلکان ها به دلیل ناقطبی بودن، در آب نامحلول اند؛ بنابراین:

  • می توان از آلکان ها برای حفاظت از فلزها استفاده کرد؛ به طوری که قرار دادن فلزها در آلکان های مایع یا اندود کردن سطح فلزها و وسایل فلزی با آن ها، مانع از رسیدن آب به سطح فلز می شود و از خوردگی فلز جلوگیری می کند.
  • از آنجا که چربی ها نیز ناقطبی هستند ( گشتاور دوقطبی مولکول های سازندۀ آنها در حدود صفر است )، می توان چربی را به راحتی در هیدروکربن ها از جمله آلکان ها حل کرد.
  • از آنجایی که آلکان ها سیر شده هستند، تمایل چندانی به انجام واکنش های شیمیایی ندارند، یکی از معدود واکنش های آلکان ها، سوختن آنها است. اتواع واکنش سوختن هیدروکربن ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
  • با توجه به اینکه آلکان ها تمایلی به انجام واکنش ندارند، میزان سمّی بودن آنها کم بوده و استنشاق آنها بر شش ها و بدن تأثیر چندانی ندارد و تنها باعث کاهش مقدار اکسیژن در هوای دم می شود.
  • هیچگاه برای برداشتن بنزین ( با فرمول تقریبی C8H18 ) از باک خودرو یا بشکه، از مکیدن شلنگ استفاده نکنید زیرا بخارهای بنزین وارد شش ها شده، از انتقال گازهای تنفسی در شش ها جلوگیری می کند و نفس کسیدن شخت می شود.

سوختن هیدروکربن ها | آموزش خط به خط شیمی یازدهم

واکنش سوختن هیدروکربن ها در شیمی آلی

سوختن هیدروکربن ها به سه دستۀ زیر تقسیم می شود:

  1. سوختن کامل: فرآوردۀ آن بخار آب و گاز کربن دی اکسید است.
  2. سوختن ناقص: فرآوردۀ آن بخار آب و گاز سمّی کربن مونو اکسید است.
  3. سوختن مخلوط: فرآوردۀ آن بخار آب، گاز کربن دی اکسید و گاز سمّی کربن مونو اکسید است.
 
گاز کربن مونو اکسید

25- فیلم آموزش نام گذاری آلکان های شاخه دار

در این بخش آموزش خط به خط شیمی یازدهم سایت تدریس خصوصی استادلینک، فیلم آموزش ویدئویی نام گذاری آلکان های شاخه دار به زبان ساده برای شما عزیزان تهیه شده است.

26- ایزومری در آلکان ها | آموزش شیمی آلی

تعداد ایزومرها در آلکان ها در شیمی آلی

تعریف ایزومری یا هم پار: به موادی که فرمول مولکولی یکسان دارند اما ساختار آنها متفاوت است، ایزومر یا همپار می گویند.

  • برای آلکان های 1 تا 3 کربنه فقط و فقط می توان یک ساختار در نظر گرفت؛ یعنی آلکان های 1 تا 3 کربنه ایزومر ندارند؛ اما برای آلکانی 4 کربنه به بالا ساختارهای ایززومری وجود دارد.
  • به طور کلی وقتی از ما پرسیدند که یک فرمول مولکولی را می توان برای چند نوع آلکان در نظر گرفت، اول از همه باید یک آلکان راست زنجیر ( بدون شاخۀ فرعی ) رسم کنیم و سپس با برداشتن کربن ها و قرار دادن آنها در موقعیت های متفاوت به عنوان شاخۀ فرعی، آلکان های متفاوت ( با نام متفاوت ) درست کنیم.
  • برای محاسبۀ تعداد ایزومر آلکان هایی با 4 تا 7 کربن می توان از رابطّ زیر استفاده کرد که در آن n، شمار اتم های کربن است.

تمرین شیمی آلی | آموزش خط به خط شیمی یازدهم

نمام ایزومرهای آلکان های زیر را رسم و نام گذاری کنید.

  • C4H10
  • C5H12
  • C6H14
  • C7H16
 
دانلود نمونه سوالات امتحان شیمی یازدهم

تدریس خصوصی شیمی در اصفهان

تدریس خصوصی شیمی - تدریس آنلاین و حضوری شیمی - تدریس شیمی در اصفهان

برای موفقیت در امتحانات شیمی یازدهم، شیمی کنکور و امتحان نهایی شیمی، می توانید از کلاس های خصوصی شیمی سایت تدریس خصوصی استادلینک استفاده نمایید.

استادلینک با داشتن بهترین اساتید دروس مختلف در سراسر کشور و همچنین برگزاری کلاس های حضوری و آنلاین و ارائه بهترین خذمات با مناسب ترین هزینه، همواره در کنار شما دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری است.

برای آگاهی از شرایط ثبت نام و جزئیات بیشتر به پشتیبانی سایت تدریس خصوصی استادلینک پیام دهید تا به شما مشاوره مناسب داده شود.

پشتیبانی واتساپ استادلینک

مقالات مرتبط فصل 1 آموزش شیمی یازدهم

با کلیک بر روی هر بخش زیر، می توانید به آموزش خط به حط شیمی 2 بخش های مختلف فصل 1 دسترسی داشته باشید.

بخش صفر آموزش شیمی یازدهم – اهمیت شیمی در کنکور سراسری
بخش 1 آموزش شیمی یازدهم – چرخۀ مواد در طبیعت – فلزها و نافلزها
بخش 2 آموزش شیمی یازدهم – هالوژن ها و عناصر دسته d
بخش 3 آموزش شیمی یازدهم – جدول ژانت – واکنش پذیری – مقایسه واکنش پذیری فلزها
بخش 4 آموزش خط به خط شیمی یازدهم – استوکیومتری – درصد خلوص – بازده درصدی
بخش 6 آموزش خط به خط شیمی یازدهم – آلکن – آلکین – سیکلوآلکان ها
اینستاگرام استادلینک

داغ‌ترین مطالب روز

دانلود پی دی اف سوالات امتحان نهایی حسابان 2 دوازدهم ریاضی خرداد 1400 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته ریاضی فیزیک در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی حسابان رشته ریاضی و فیزیک و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در […]

دانلود سوالات امتحان نهایی فیزیک دوازدهم ریاضی دی 1397 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته ریاضی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی فیزیک 3 رشته ریاضی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی و ترمیم معدل با […]

کانادا بخاطر شرایط ویژه و با کیفیتی که برای تحصیل دانش آموزان و دانشجویان فراهم می کند یکی از پرطرفدارترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی است. در این مقاله که توسط تیم مشاوران سایت تدریس خصوصی استادلینک برای شما عزیزان تهیه شده است، با تمام شرایط، هزینه های و چالش های پیش رو برای مهاجرت تحصیلی […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید