آموزش تکنیک های فن بیان و سخنوری برای تدریس و معلم

آموزش تکنیک های فن بیان و سخنوری برای تدریس و معلم - کلاس های میکروفونیک هادی بختیاری

آموزش تکنیک های فن بیان و سخنوری برای تدریس و معلم

شاه کلید موفقیت در هر بیزینس و به خصوص در زمینۀ آموزش انتقال درست و آسان مفاهیم و فن بیان مناسب است. در این مقاله به آموزش تکنیک های فن بیان برای تدریس ویژۀ معلمین و اساتید می پردازیم.

این مقاله توسط تیم سایت تدریس خصوصی استادلینک و زیر نظر استاد محمد هادی بختیاری برای شما عزیزان به رشتۀ تحریر درآمده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع ( سایت استاد لینک ) بلامانع می باشد.

سایت جستجوی معلم خصوصی و مشاور تحصیلی استادلینک

شماره تماس استادلینک - آیدی استادلینک - راه ارتباط با پشتیبانی استادلینک - سایت تدریس خصوصی استادلینک

استادلینک؛ جامع ترین پلتفرم جستجوی معلم خصوصی و مشاور تحصیلی در سراسر کشور است که می توانید رزومه، سابقه، فیلم نمونه تدریس، جزوات و … اساتید را در صفحه اصلی سایت استادلینک مشاهده کرده و در صورت لزوم، با استاد مورد نظر خود مستقیم ارتباط برقرار کنید.

همچنین می توانید برای مشاوره جهت گرفتن معلم خصوصی و مشاوره تحصیلی از طریق پشتیبانی سایت استادلینک نیز اقدام نمایید تا راهنمایی های لازم به شما عزیزان ارائه داده شود. برای ارتباط با پشتیبانی سایت استادلینک از روش های ذکر شده در بالا می توانید کمک بگیرید.

فن بیان چیست؟

به مجموعه روش هایی که باعث می شود که با لحن و بیان خود، ارتباط مؤثرتر و سازنده تری با دیگران برقرار کرده و منظور خود را راحت تر و جذاب تر به مخاطبتان منتقل کنید، فن بیان گفته می شود.

تعریف فن بیان - فن بیان چیست

اهمیت فن بیان معلم

به قول یکی از اساتید فیزیک سایت تدریس خصوصی استادلینک: انسان ها زالوی دو چیز هستند: 1- انرژی 2- ارتباط برقرار کردن با دیگران. انسان ها برای بقاء به انرژی نیاز دارند و اگر تعداد آنها بیشتر از یک نفر شد، نیاز به برقراری ارتباط بین انسان ها وجود دارد.

از بین تمام راه های ارتباط برقرار کردن با دیگران، ارتباط کلامی و زبانی، بسیار پرکاربردتر و مملوس تر از سایر ارتباطات است و همین قضیه اهمیت فن بیان را بیشتر و بیشتر می کند.

فن بیان و ارتباط آن با درآمد معلم خصوصی و مشاور تحصیلی

با توجه به موارد گفته شده، ارتباط کلامی و زبانی در انتقال مباحث آموزشی و تدریس نیز بسیار چشم گیر است. شاید دیده باشید اساتیدی که سطح علمی متوسطی داشته ولی چنان با بیان خود دانش آموز و دانشجویان را جذب درس می کنند که زمان برای آنها احساس نمی شود و در طول کلاس احساس خستگی نمی کنند.

بخاطر بالا بودن مخاطب این اساتید، با یک تحقیق ساده و حساب سرانگشتی متوجه می شویم که درآمد کلاس خصوصی و فروش دوره های آموزشی آنها به شدت بالاتر از سایر اساتیدی است که از تکنیک های درست فن بیان استفاده نمی کنند.

اهمیت فن بیان معلم

همانطور که در بخش های قبلی ذکر کردیم فن بیان و کلام از مهم ترین ابزارهای آموزش برای معلم هستند. اهمیت آن برای سایر اقشار جامعه هرچه که باشد، برای معلم و شخصی که به آموزش مشغول است دو چندان است.

موقعیت شغلی و درآمدی یک معلم و استاد با بیان او و روش درست و انتقال آسان مفاهیم به جامعه هدف او بسیار بسیار وابسته است. در ادامه به تکنیک های بهبود فن بیان معلمان و اساتید می پردازیم.

تکنیک های بهبود فن بیان معلم

در این قسمت به تکنیک هایی که مورد تایید اکثر اساتید فن بیان هستند می پردازیم.

1- تُن صدای مناسب

برای آنکه کلاسم شما اثرگذاری بیشتری داشته باشد، بهتر است تُن صدای مناسب در هر شرایط و موقعیت را رعایت کنید. کنترل داشتن روی تُن صدا باعث می شود دانش آموز در طول کلاس خسته نشود و در تمام طول کلاس تسلط کافی بر ارائه مطالب را داشته باشید.
تمرین ها و تکنیک های فن بیان
برای کنترل بر روی تُن صدای خود می توانید تمرین زیر را داشته باشید.یک جمله مانند ( من در پارک چایی نوشیدم ) را انتخاب کنید.حالا این جمله را در سه سرعت کند، عادی و تند و هر کدام در سه حالت آهسته، معمولی و بلند بخوانید. 9 حالت بالا را یکبار به صورت با اغراق و شبیه افرادی که کرولال هستند و ادای جملات را با اغراق انجام میدهند انجام دهید و یکبار به صورت عادی و بدون اغراق.

2- تنظیم سرعت صدا، یکی از تکنیک های فن بیان

شمرده صحبت کردن به طوری که مخاطب شما متوجه کلام شود شود در سرعت های مختلف، یکی از تکنیک های فن بیان است. یک سخنور بهتر است بسته به موقعیت های مختلف بتواند سرعت صدای خود را با حفظ خوانایی تغییر دهد.

یکی از تمرین هایی که باعث بهبود سرعت صدا با حفظ خوانایی آن می شود، تمرین شمعک استخوانی ( شمعک عضلانی ) است. برای این منظور ابتدا دستان خود را ضدعفونی کرده و انگشت شست خود را خم کرده و در بین دو دندان خود در دهان قرار دهید.

حالا کتابی را برداشته و متن آنرا با صدای بلند بخوانید و سعی کنید خواندن شما شمرده بوده و خودتان و دیگران متوجه این خوانش شوید. این تمرین را هر روز به مدت چند دقیقه انجام دهید تا بعد از مدتی متوجه معجزۀ آن شوید.


درآمد مشاور تحصیلی چقدر است؟

3- مراقبت از صدا

دشمن صدا و تارهای صوتی شما موارد زیر هستند:

  • صدا صاف کردن
  • بلند حرف زدن ( در حالت جیغ و عربده کشیدن )
  • با صدا زور زدن و به پلو فشار آوردن
  • رفلاکس معده، سینوزیت و …
  • سرفه

 سرفه غیر ارادی است و راهکاری ندارد ولی برای اگر به مدت 2 هفته سعی کنید صدای خود را صاف نکنید و بجای آن با ( اوهوم ) گفتن و قرقره کردن آب و بیرون انداختن خلط دهان جلوی آنرا بگیرید و همچنین در طول روز آب زیاد مصرف کنید، صاف کردن صدا که از مضرترین کارها برای تارهای صوتی است از سر شما می افتد.

4- گرم کردن صدا

گرم کردن صدا در اول صبح، باعث جذاب شدن صدای شما می شود. در مقاله ای دیگر به طور مفصل در مورد روش های دوازده گانۀ گرم کردن صدا که به ویس پارتی ( Voice Party ) معروف هستند را به صورت ویدئوی توسط استاد محمد هادی بختیاری، به شما عزیزان آموزش می دهیم.

5- جلوگیری از لرزش صدا

دشمن اعتماد به نفس و خراب کردن یک سخنرانی، لرزش صدا در حین اجرا است. لرزش صدا عوامل مختلفی از جمله استرس، عدم تسلط به مطلب مورد ارائه یا حتی درست نفس کشیدن شما دارد.

بسته به ریشۀ اصلی لرزش صدا راهکارهای زیر را می توان برای جلوگیری از آن برای داشتن فن بیان بهتر ارائه داد:

  • قبل از اجرا یا قبل از برگزاری کلاس، حتماً مطالبی را که می خواهید تدریس کنید را مرور کنید.
  • می توانید از تمرین های مغز ورز که در مقاله ای دیگر راجع به آن صحبت می کنیم کمک بگیرید تا ارتباط به موضوعات بی ربط را یاد گرفته و از استرس سوال هایی که در کلاس پرسیده می شود خلاص شوید.
  • از تمرینات مخصوص تنفس کمک بگیرید و هر روز آنها را انجام دهید.

 

6- تنفس صحیح

تمرینات تنفس - دوره های فن بیان و سخنوی ویژه اساتید و معلم ها

چندین تمرین برای تنفس به شما ارائه می دهیم که با تکرار منظم و روزانۀ آن به شدت به فن بیان شما کمک می کند:

1- تنفس شیرازی

روی زمین به سمت کمر دراز شده و یک پشتی که ازتفاع آن 4 انگست باشد را در گودی کمر خود قرار داده و به مدت 5 دقیقه پاهای حود را دراز کنید. این تمرین باعث می شود فضای تنفسی شما بیشتر شود.

2- تمرین 4.4.4

4 ثانیه به صورت آرام و پیوسته نفس بکشید، 4 ثانیه آنرا حبس کنید و 4 ثانیه به صورت پیوسته و آزام آنرا خارج کنید. توجه کنید که حبس تنفس در گلوی شما رخ ندهد. این کار را به مدن 2 الی 3 دقیقه در طول روز انجام دهید.

3- تمرین 4.4.12

4 ثانیه مانند تمرین قبل به صورت پیوسته نفس بکشید، 4 ثانیه آنرا حبس کنید و 12 ثانیه یا حتی بیشتر آنرا با شدت خارج کنید ( در هنگام خارج کردن صدایی مانند پیس به گوش می رسد ). این تمرین را 2 الی 3 دقیقه انجام دهید.

4- تمرین فوت کردن کاغذ

یک کاغذ صاف برداشته آنرا روی دیوار قرار دهید و سعی کنید با فوت آنرا نگه دارید. این تمرین را به مدت 2 الی 3 دقیقه در طول روز انجام دهید.

5- تمرین وزنه با شکم

روی زمین به سمن کمر دراز کشیده و چند کتاب قطور روی شکم خود قرار داده و با هر دم و بازدهم سعی کنید کتاب ها را به بالا و پایین با شکمتان منتقل کنید.

7- مکث کردن

به قول یکی از اساتید موسیقی سایت تدریس خصوصی استادلینک، سکوت یکی از نت های مهم موسیقی است.سعی کنید در صحبت های خود برای جذابیت بیشتر و احترام به مخاطب هم که شده و بین جملات، سکوت و کاما را رعایت کنید تا حتی برای کسری از ثانیه هم که شده به مخاطب خود اجازۀ فکر کردن داده باشید.بیان جمله زمانی زیباتر است که افت و خیزهای مناسب داشته باشد.

راهکارهای برتر تدریس ریاضی

8- افزایش دایره لغات

افزایش دایره لغات باعث بیان گسترده تر و دلنشین تر خواهد شد. برای افزایش دایره لغات و فن بیان موثرتر می توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

  • کلمات متضاد و متعارف را خوب یاد بگیرید.
  • کتاب بخوانید.
  • کلمه جدید یاد بگیرید و سعی کنید چندبار آنرا با دست مخالف یادداشت کنید.

یکی از تمرین هایی که ناخودآگاه باعث می شود دایره لغات شما قوی تر شود و از کلمات قدیمی که در کنج ذهنتان است استفاده کنید، تمرین وِر زدن است.

برای این کار کافی است از دوست خود بخواهید یک کلمه به شما بگوید و شما راجع به آن یک کلمه بدون فکر کردن و مکث و حتی با تپق و سریع در حد 30 ثانیه تا 2 دقیقه سریع صحبت کنید. این تمرین فوق العاده فن بیان شما را به شدت قوی می کند.

9- گفتن بدیهیات در جمله

خیلی از مواقع ما جملات را حذف به قرینۀ لفظی یا معنوی می کنیم چون حس ما این است که آن قسمت ها برای مخاطبمان بدیهی بوده و نیاز به گفتن ندارند.اگر کمی تحقیق کنید به این نتیجه خواهید رسید که خیلی از مواردی که در ذهن شما بدیهی به نظر می رسد برای مخاطبتان چیز جدید و جالبی است و گفتن آنها با حذف پیوستگی جمله، به بهبود ارتباط و کلام ما به شدت کمک می کند.

10- لحن مناسب

مبحث لحن، مبحث جذاب و مفصلی است که در کلاس های فن بیان « میکروفونیک » استاد محمد هاید بختیاری، دربارۀ آن مفصل توضیح داده می شود.یکی از تمریناتی که می توانید برای داشتن لحنی مناسب داشته باشید این است که چند جملۀ خبری، پرسشی، عاطفی و … انتخاب کرده و آنها را بلند بخوانید و صدای خود را ضبط کرده و سپس به آن پوش دهید تا متوجه ایرادات خود بشوید.

کلاس های فن بیان استادلینک

کلاس های فن بیان و هنر سخنوری ویژه اساتید و معلم ها و مشاوران و سایر مشاغل

اگر علاقه به داشتن بیان بهتر و صدایی رساتر دارید، می توانید در دوره های « میکروفونیک » استاد هادی بختیاری شرکت کنید.

برای اطلاع از نحوۀ ثبت نام در دوره های فن بیان و سخنوری میکروفونیک به پشتیبانی سایت تدریس خصوصی استادلینک پیام دهید.

داغ‌ترین مطالب روز

دانلود پی دی اف سوالات امتحان نهایی جغرافیا 3 دوازدهم انسانی دی 1400 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی علوم انسانی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی جغرافیا 3 رشته انسانی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی […]

دانلود پاسخنامه تشریحی مدارهای الکتریکی 1 و 2 کنکور ارشد ۱۴۰۲ رشته مهندسی برق در سایت جستجوی استاد خصوصی و مشاور تحصیلی استادلینک سایت استادلینک باز هم مثل هر سال مغتخر است که اولین پاسخنامه تشریحی حل سوالات مدارهای الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد برق را خدمت شما عزیزان داوطلب کنکور ارشد و دکتری برق ارائه […]

دانلود رایگان آزمون آزمایشی 30 تیر 1402 کانون قلم چی به همراه پاسخنامه تشریحی تمامی رشته ها ( دهم، یازدهم و دوازدهم رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان ) توجه: گردآوری مطالب این بخش توسط تیم سایت تدریس خصوصی استادلینک انجام شده و استفاده از مطالب آن با ذکر نام منبع ( سایت استاد […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید