سفارش تبلیغ در استادلینک

2 روش انتخاب رشته کنکور سراسری | چگونه انتخاب رشته انجام دهیم؟

2 روش انتخاب رشته کنکور سراسری

در این مقاله به طور کامل انواع انتخاب رشته کنکور سراسری و روش های انجام انتخاب رشته برای شما عزیزان به صورت کامل توسط مشاورین استادلینک بیان شده است.

استادلینک؛ جامع ترین سایت انتخاب معلم خصوصی و مشاور در سراسر کشور بوده که شما می توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت استادلینک، لیست بهرتین اساتید و مشاورین کشور به همراه رزومه و فیلم نمونه تدریس آنها را مشاهده کرده و مستقیم با آنها ارتباط بگیرید.

چند روش انتخاب رشته کنکور داریم؟

ابتدا هر روش انتخاب رشته قبلی و اسامی مانند رشته های بی کنکور، رشته های با کنکور، غیر انتفاعی و … هست را کنار بگذارید و به قسمت زیر دقت کنید.

به طور کلی دو لیست برای انتخاب رشته کنکور سراسری وجود دارد:

  1. انتخاب رشته از طریق سایت سنجش ( فقط یک لیست وجود دارد. )
  2. انتخاب رشته از طریق سایت دانشگاه آزاد ( 2 یا چند لیست وجود دارد. )

البته استثنائاتی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

روش های انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته از طریق سایت سنجش

برای انتخاب رشته کنکور سراسری، از طریق پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک اقدام نمایید.

در سایت سنجش تمامی رشته های بی کنکور، با کنکور، غیر انتفاعی، پیام نور، شبانه و … در یک لیست در کنار هم لیست شده و وارد یک لیست در سایت سازمان سنجش می شود.

برای اینکه موضوع بهتر دست شما بیاید و متوجه شوید که در چه مواردی باید وارد سایت سنجش شوید به اسامی زیر دقت کنید:

1- رشته های روزانه، سراسری، ملی، دولتی

خود این رشته ها ممکن است بدون کنکور یا با کنکور باشد. این رشته ها بدون شهریه هستند و اگر خوابگاهی شدید فقط هزینه خوابگاه و خوراک و پوشاک را پرداخت می کنید و هزینه ای بابت شهریه دانشگاه در هر دو مدل با کنکور و بدون کنکور، ندارید.

2- رشته های شهریه پرداز، پردیس خودگردان

رشته های شهریه پرداز و پردیس خودگردان، با رشته های دانشگاه آزاد متفاوت هستند ولی مانند دانشگاه آزاد شهریه برای تحصیل پرداخت می کنید.

3- رشته های دانشگاه فرهنگیان

این رشته ها هم زیر مجموعه رشته های روزانه هستند و باید انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان هم وارد لیست سایت سازمان سنجش شوند. توجه شود که دانشگاه آزاد، رشته های فرهنگیان ندارد.

انتخاب رشته از طریق سایت سنجش - انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

4- رشته های شبانه ( رشته های نوبت دوم )

این رشته ها همانند رشته های روزانه در همان دانشگاه و همان زمان برگزار می شود ولی با این تفاوت که شما یک هزینه کمتر نسبت به سایر رشته های شهریه پرداز برای تحصیل پرداخت می کنید و مدرک تحصیلی شما همانند رشته های روزانه و دولتی صادر می شود.

5- رشته های نیم سال دوم

این رشته ها به جای شروع از مهرماه، از بهمن شروع به فعالیت می کنند و ترم اول آنها از بهمن شروع می شود. انتخاب رشته این اسامی هم باید در سایت سازمان سنجش وارد شود. این رشته ها خود می تواند روزانه یا شبانه باشد.

6- رشته های غیر انتفاعی – رشته های پیام نور

این رشته ها هم بدون کنکور و با کنکور دارند و باید برای انتخاب آنها از طریق سایت سازمان سنجش اقدام نمایید.

چند نکته مهم در مورد انتخاب رشته توسط سایت سازمان سنجش

  • تمام موارد بالا، می توانند رشته های بدون کنکور یا رشته های با کنکور باشند.
  • رشته های پیراپزشکی،بدون کنکور، پیام نور، غیر انتفاعی و شبانه ندارند ولی رشته های پیراپزشکی روزانه، شهریه پزداز و پردیس خود گردان ندارند.
  • به طور کلی رشته هایی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند یا کاملاً رایگان هستند یا هزینه پرداز است که هزینه آنها سنگین ( ترمی 10 – 15 میلیون ) می باشد.
  • البته تک کد غیر انتفاعی پیراپزشکی وارستگان مشهد وجود دارد که استثناء است.
  • رشته های داروسازی، دام پزشکی، دندان پزشکی و پزشکی دانشگاه آزاد، حتماً باید در سایت سازمان سنجش وارد شوند.
  • انتخاب رشته های بدون کنکور های انسانی، ریاضی، زبان، هنز و تجربی برای تمامی زیر گروه ها آزاد است و اگر مثلاً شما رشتۀ تجربی هستید می توانید از رشته های بدون کنکور رشته های دیگر مانند رشته ریاضی نیز انتخاب کنید.
  • مورد قبلی در مورد رشته های با کنکور صدق نمی کند و اگر رشته تجربی هستید، فقط مجاز به انتخاب رشته های با کنکور زیر گروه خود هستید.

انتخاب رشته از طریق سایت دانشگاه آزاد

برای انتخاب رشته کنکور سراسری، از طریق پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک اقدام نمایید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم خود دو نوع با کنکور و بدون کنکور دارند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

1- انتخاب رشته های با کنکور دانشگاه آزاد

در این خالت یک لیست برای وارد کردن وجود دارد. توجه کنید در این حالت حتماً باید رشته های زیر مجموعۀ رشتۀ خود را وارد کنید.

به طور مثال برخی از داوطلبان رشته تجربی علاقه دارند به رشته مهندسی پزشکی که زیر مجموعه رشته ریاضی است، بروند. این کار برای آنها در رشته های با کنکور دانشگاه آزاد میسر نیست چون مهندسی پزشکی جزء رشته های زیر مجموعۀ رشتۀ ریاضی است نه تجربی!

2- انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد

در این حالت می توانید یک یا چند لیست برای انتخاب رشته داشته باشد و همچنین رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد محدودیتی برای انتخاب وجود ندارد و می توانید رشته های دانشگاهی  مربوط به رشته دیگر را انتخاب کنید. به طور مثال اگر رشتۀ تجربی هستید می توانید از رشته های بدون کنکور رشتۀ ریاضی دانشگاه آزاد هم انتخاب داشته باشید.

توجه کنید برای انتخاب رشته های مربوط به هر رشته باید هزینه ای مجزا بپردازید و در هر لیست مجاز به انتخاب 20 رشته هستید. یعنی می توانید در لیست اول خود، حداکثر 20 رشته بدون کنکور رشتۀ انسانی را وارد کنید و برای رشته های تجربی هم به همین صورت اقدام کنید.

چند نکته مهم در مورد انتخاب رشته

  1. دانشگاه آزاد، فرهنگیان ندارد. البته رشته های مشابهی دارد ولی استخدام آن قطعی نیست و پس از گذراندن آن رشته باید در استخدامی آموزش پرورش شرکت کنید و قبول شوید.
  2. اگر در جایی شنیدید که گفته شد قبولی در فرهنگیان فلان منطقه و آخر آن نوشته شده بود ” آزاد” این واژه به معنی داوطلب آزاد است و ربطی به دانشگاه آزاد ندارد.
  3. پیراپزشکی بدون کنکور نداریم. اگر بدون کنکور هوشبری دیدید، کاردانی به کارشناسی است. یعنی کسی که مدرک کاردانی هوشبری را دارد می تواند از این مورد استفاده کند!

مقالات مرتبط :

رشته های آینده دار بدون کنکور

معرفی رشته های پرطرفدار علوم پزشکی

مقایسه های رشته های پرطرفدار پیراپزشکی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله