سفارش تبلیغ در استادلینک

رتبه خوبی ندارم، آیا پشت کنکور بمانم؟

رتبه خوبی ندارم، آیا پشت کنکور بمانم؟

یکی از سوال های پرتکراری که زمان کنکور شنیده می شود، مخصوصا از افرادی که عملکرد خوبی در زمان کنکورشان نداشتند این هست که “ رتبه خوبی در کنکور ندارم، آیا با پشت کنکور ماندن می توانم در سال بعد نتیجه خوبی بگیرم؟

خب در این میان، برخی از بچه ها احساسی عمل می کنند و کلا قید انتخاب رشته را می زنند و بعد از مدت 1 یا 2 ماه از این تصمیم کاملا پشیمان می شوند. پس اگر می خواهید بدانید، بهترین تصمیم که بعدا برایتان پشیمانی نداشته باشید چیست؟ مطالعه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

رتبه خوبی ندارم، آیا پشت کنکور بمانم؟

توصیه های زیر را جدی بگیرید.

✅ توصیه ای که برای شما داریم این هست که از رشته های روزانه براساس علاقه، انتخاب هایی را داشته باشید. اما از رشته ها و دانشگاه های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد، یکم با واقع بینی بیشتر، انتخاب رشته تان را انجام دهید.  

✅ از اواسط مردادماه تا اواسط شهریورماه که نتایج نهایی کنکور اعلام می شود، یک ماه زمان دارید که کنکوری درس بخوانید. یعنی انتخاب رشته را که انجام دادید، کنکور را فراموش کنید و یک ماه با برنامه درس بخوانید.
اگر به اواسط شهریورماه رسیدید و از عملکرد خودتان راضی بودید و دیدید که واقعا یک ماه به برنامه مقید بودید و درس خواندید. در این صورت می توانید از اعلام نتایج نهایی کنکور صرف نظر بکنید. حالا چرا؟
چون اگر روزانه قبول شوید که آن رشته هایی را که دوست داشتید، انتخاب کردید و ثبت نام می کنید. ولی اگر دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور قبول شدید، می توانید ثبت نام نکنید و هیچ مشکلی هم برای شرکت در کنکور سال بعد، برای شما پیش نمی آید.  

✅ پس اگر از عملکرد این یک ماه خودتان راضی بودید، می توانید از نتیجه انتخاب رشته صرف نظر بکنید و پشت کنکور بمانید.  اما اگر از عملکردتان در این یک ماه رضایت کافی نداشتید. یعنی به برنامه تان مقید نبودید و دس نخواندید و پشت گوش انداختید، شما بهتر هست از آن نتایج نهایی هر رشته ای که قبول شدید را انتخاب کنید و وارد دانشگاه شوید. چون پشت کنکور ماندن برای شما ریسک خیلی بالایی دارد. پس از این یک ماه خیلی خوب استفاده کنید و برای یک بار هم که شده به خودتان ثابت کنید که آیا من آدم پشت کنکور ماندن هستم یا نه؟

پشت کنکور ماندن چه مزیت ها و معایبی دارد؟

مزایا:

  1. شما به دلیل این که دیگر درگیر امتحانات نهایی مدرسه نیستید، نسبت به کنکوری های سال بعد، زمانتان برای مطالعه بیشتر هست. بنابراین می توانید از این زمان حداکثر استفاده را بکنید و از رقبا پیش بیفتید.
  2. در این فرصت بیشتر شما می توانید، آن مباحثی که پارسال نخواندید یا در آنها عملکرد ضعیفی داشتید را بخوانید، نقاط ضعف خود را بشناسید و آنها را تقویت کنید. همچنین زمان بیشتری برای تمرین و حل تست ها دارید.
  3. تجربه شما نسبت به کنکوری ها بیشتر است و با نحوه سوالات کنکور، نکات مهم کنکوری و فضای آزمون، آشنا هستید. بنابراین نسبت به آنها در جلسه کنکور کمتر به مشکل می خورید.
  4. مشکلات و عادت های بد و نادرست درسی خود را شناخته اید. بنابراین آنها را رفع یا اصلاح می کنید و درسال بعد این مشکلات را دیگر تکرار نخواهید کرد.

معایب:

  1. ممکن است که اگر شما برنامه ریزی درستی برای کنکور سال بعد نداشته باشید و دوباره در کنکور شکست بخورید.
  2. ظرفیت ها و سهمیه ها در سال بعد تغییر کند و شما در رشته های مورد علاقه خود قبول نشوید.
  3. حرف دیگران یا خانواده ممکن است باعث تضعیف روحیه و کاهش انگیزه شما شود. بنابراین سعی کنید برای رسیدت به هدف خود، تاثیر حرف دیگران بر روی خودتان را به حداقل برسانید.

اگر پشت کنکور ماندیم، برای موفقیت در سال بعد باید چه کار کنیم؟

  • اول از همه سعی کنید برنامه ریزی اصولی و استاندارد برای مطالعه داشتید و تعادل را در دروس عمومی و اختصاصی رعایت کنید.
  • برای مباحث و درس هایی که سال قبل کمتر کار کردید و برای آن وقت نگذاشتید، زمان بگذارید.
  • برای دروس محاسباتی مثل ریاضی و فیزیک اگر به مفاهیم تسلط کافی دارید، بیشتر زمان را به حل تست ها و نکات مهم کنکوری بپردازید. یعنی نیاز نیست دوباره زمان زیادی را برای مطالعه بگذارید، فقط یک مرور کوتاه داشته باشید و به سراغ حل تست ها و تمرین ها بروید.
  • دروس عمومی را جدی بگیرید. اگر به آنها مسلط هستید و سال قبل آنها را خوب خواندید، فقط کافی است یک برنامه خاص و اصولی برای این دروس داشته باشید. در این صورت نسبت به رقبا موفق تر خواهید بود.

مقالات مرتبط:

اگر هنوز به هفت سوال اساسی قبل از انتخاب رشته پاسخ ندادید، اینجا کلیک کنید.

با اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته، آشنا شوید.

هنوز نمی دانید به چه شغل یا رشته علاقه دارید؟ این مقاله را حتما مطالعه کنید.

اگر سوالی در این زمینه داشتید می توانید در دایرکت پیج استادلینک بپرسید تا به آنها در اسرع وقت جواب دهیم.

برای ثبت نام در طرح انتخاب رشته، با شماره 03132505232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید