سفارش تبلیغ در استادلینک

اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته

واژه هایی عجیب در دفترچه انتخاب رشته

سلام به استادلینکی های عزیز، در این مقاله می خواهیم به اصطلاحات و واژه هایی که در دفترچه انتخاب رشته به کار می رود بپردازیم. چون اکثر شما داوطلبان با این اصطلاحات آشنایی کافی ندارید و ممکن هست که موقع انتخاب رشته اشتباه کنید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با مفاهیم و مهم ترین اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته، آشنا شوید.

6 واژه مشابه اما متفاوت در دفترچه انتخاب رشته

اگر به دفترچه نگاه کرده باشید، 6 واژه داریم که خیلی شبیه و نزدیک به هم هستند. یعنی اصلا مفاهیم و حتی شکل کلمات هم مثل همه ولی کاربردشان متفاوت می باشد. با ما همراه باشید تا این 6 واژه را با هم بررسی کنیم.

  1. در دفترچه هر جا واژه روزانه به کار رفته، منظور از آن دانشگاه های دولتی می باشد. یعنی لازم نیست شما برای تحصیل در آنها شهریه ای پرداخت کنید.
  2. شبانه: یعنی به ازای هر ترم که آنجا درس می خوانید، باید شهریه ترم به ترم پرداخت کنید.
  3. شهریه پرداز که دقیقا معنی آن مثل شبانه است. یعنی شما باید شهریه پرداخت کنید.
  4. پردیس خودگردان: این کلمه نیز دوباره معنی شهریه پرداز را می دهد، ولی هزینه آن خیلی بیشتر از شبانه هست.
    واژه پردیس در رشته های دانشگاه فرهنگیان، که مثلا نوشته پردیس فلان شهر، به عنوان نمونه پردیس باقرالعلوم، با پردیس خودگردان متفاوت است و اصلا به این معنی نیست که شما باید برای فرهنگیان شهریه بپردازید.
  5. نوبت دوم: معنی شبانه و شهریه پرداز را دارد.
  6. نیمسال دوم: یعنی شما از بهمن وارد دانشگاه می شوید و از مهر دانشگاه نمی روید.

سعی کنید این واژه ها را به خاطر بسپارید و برای دوستان خودتان هم ارسال کنید. چون خیلی سال ها دیدیم که دانش آموزان اینها را با هم اشتباه می کنند و کد رشته مربوط به یک دوره را جابه جا وارد کردند و بعد از قبولی به مشکل برخوردند.  

مهم ترین اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته

رشته های نیمه متمرکز: حتما در دفترچه با این واژه برخورد داشته اید. رشته های نیمه متمرکز رشته هایی هستند که پذیرش در آنها شرایط خاصی دارد. یعنی علاوه بر این که در کنکور سراسری و آزمون کتبی شرکت می کنید، برای گزینش شما مراحل دیگری از جمله، مصاحبه، آزمون عملی و معاینات پزشکی نیز انجام می شود. به عنوان نمونه رشته تربیت بدنی نیازمند توانایی بالا و سلامت جسمانی می باشد که از طریق آزمون عملی بررسی می شود.

زیر گروه ها:  همانطور که می دانید ما در کل 5 گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، تجربی، انسانی، زبان و هنر داریم. رشته های موجود در هر کدام از این گروه های آزمایشی به چند زیرمجموعه تقسیم می شوند که به آنها زیرگروه می گویند. تعداد زیرگروه های تجربی 5، انسانی 5، هنر5، زبان 4 و ریاضی 3 هست.

گزینش یا پذیرش بومی: 4 نوع پذیرش در انتخاب رشته کنکور وجود دارد که عبارتند از پذیرش استانی، ناحیه ای، قطبی و کشوری که ما در این مقاله به طور کامل به آنها پرداختیم.

رشته محل: این واژه وقتی به کار می رود که علاوه بر رشته، محل تحصیل هم مهم باشد. هر رشته محل نیز یک کد 5 رقمی دارد که به آن کد رشته محل می گویند. به عنوان مثال رشته مهندسی کامپیوتر یک رشته و مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران، یک رشته محل می باشد.

دوره های آموزشی: دوره های روزانه، شبانه( نوبت دوم)، غیرانتفاعی، مجازی غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، شهریه پرداز از مهم ترین دوره های آموزشی دانشگاه ها هستند. این دوره ها از لحاظ امکانات و شرایط آموزشی و غیرآموزشی با هم تفاوت دارند که در بالا در مورد آنها توضیح دادیم.

مقالات مرتبط:

خبر های خوب و بد از دفترچه انتخاب رشته

دانلود دفترچه های انتخاب رشته

به این 7 سوال مهم قبل از انتخاب رشته جواب دهید.

اگر در دفترچه، کلمه ای دیدید که معنی  آن را نمی دانستید، در بخش نظرات همین پست یا داخل دایرکت پیج اینستاگرام استادلینک، از ما بپرسید.

برای ثبت نام در طرح مشاوره و انتخاب رشته، با شماره 03132505232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله