سفارش تبلیغ در استادلینک

مهم ترین عامل برای افزایش ساعت مطالعه

مهم ترین عامل برای افزایش ساعت مطالعه

یکی از مشکلات دانش آموزان و داوطلبین کنکور ، افزایش ساعت مطالعه هست.
خیلی از افراد بدون شناخت کامل از خود با ایجاد یک سری محدودیت ها تلاش می‌کنند ساعت مطالعه خود را افزایش دهند اما هیچ وقت به خواسته خود نمی‌رسند.دلیل اصلی شکست در این کار، نداشتن شناخت کامل از خودشان است.
در این مقاله مهم ترین عامل برای افزایش ساعت مطالعه و بهترین راهکار آن توضیح داده شده است.

مهم ترین عامل برای افزایش ساعت مطالعه چیست؟

خب همانطور که می دانید هر چه قدر که کیفیت درس خواندن و مطالعه مهم است کمیت و تعداد ساعات مطالعه هم اهمیت دارد. ما نمی توانیم با تعداد ساعات کم مطالعه انتظار داشته باشیم که نتیجه خوبی در کنکور بگیریم. چون حتی ممکن است شما با یک ساعت مطالعه بیشتر در روز از رقبای خود پیش بیفتید و نتیجه بهتری بگیرید. پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید. سعی کنید با راهکارهای اصولی که در زیر به شما می گوییم ساعات مطالعه خود را افزایش دهید.

9 راهکار اصولی افزایش ساعت مطالعه

راهکار اول : ارزیابی عملکرد خود و تعیین دقیق ساعات مطالعه

این مبحث را با ذکر یک مثال برای شما توضیح می دهم.

دونده ای را در نظر بگیرید که از او می پرسیم آخرین رکوردتان چقدر بوده است؟
اگر بگوید نمی دانم، فقط می دوم! در این حالات می فهمیم که او اصلا دونده حرفه ای نیست. یا از او می پرسیم چقدر استراحت می کنی؟ کمی فکر می کند و می گوید دقیق نمی دانم. او علاقه زیادی به اول شدن دارد اما نمی داند نقاط ضعفش چیست! در حالی که رقیبان او همیشه در حال ارزیابی عملکرد خودشان هستند.
پس از همین الان می توانیم بگوییم این شخص در مسابقات نتیجه خوبی نخواهد گرفت.

کنکور هم مانند دیگر مسابقات است. ابتدا باید از وضعیت خودتان آگاهی پیدا کنید. پس اولین قدم  برای افزایش ساعت مطالعه این است که بدانید در حال حاضر دقیقا چقدر مطالعه می کنید؟ دقت کنید گفتم دقیقا نه حدودا! پس باید یک بررسی انجام دهید و به طور دقیق تعداد ساعات مطالعه روزانه خود را مشخص کنید.
این را به یاد داشته باشید که تا به شناخت کامل از خودتان نرسید، نمی توانید برای خودتان هدف گذاری کنید.

راهکار دوم : گزارش کار روزانه داشته باشید.

با ثبت ساعت مطالعه، ذهنتان از حالت ابهام خارج می شود و می توانید واقع بینانه تر برای خودتان برنامه ریزی کنید.
گزارش کار فقط شامل نوشتن زمان مطالعه و درس خواندن نیست! بلکه شما باید تمام زمان هایی که مشغول کارهای غیر درسی هستید را هم یادداشت کنید.

با نوشتن گزارش عملکرد درسی و غیر درسی دقیقا متوجه خواهید شد که چه عواملی در طول روز، شما را از درس دور می کند. اما مهم تر از شناخت عوامل غیر درسی، مشخص شدن میزان زمانی است که شما در طول روز درگیر آن ها هستید که با نوشتن گزارش کار، دقیقا متوجه این موضوع خواهید شد.

پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که کارهای غیر درسی مثل ( فضای مجازی و … ) که در گزارش کار مشخص می شود را مدیریت و کم کنید. مطمئن باشید با رفع این عوامل به راحتی می توانید ساعت مطالعه را افزایش دهید.

گزارش کار فقط نوشتن ساعت های مطالعاتی نیست و نوشتن گزارش کار به اندازه خود درس خواندن اهمیت دارد چون مهمترین ابزار برای افزایش ساعت مطالعه محسوب می شود.

راهکار سوم: هنگام مطالعه از تلفن همراه استفاده نکنید.

خودتان تاکنون به این موضوع پی بردید که وقتی هنگام مطالعه و درس خواندن به سراغ گوشی می روید بدون آن که متوجه شوید زمان زیادی را در گوشی سپری می کنید. پس برای افزایش ساعات مطالعه خود، موقع درس خواندن گوشی را کنار بگذارید و دور از خود نگه دارید تا نخواهید به سمت آن روید.

راهکار چهارم: استفاده بهینه از زمان طلایی برای مطالعه

زمان های طلایی برای مطالعه زمان هایی هستند که شما انرژی و توان بالایی برای انجام کارها دارید. پس سعی کنید این زمان ها را تشخیص دهید و به درس خواندن اختصاص دهید. با این کار سرعت یادگیری و مطالعه شما افزایش می یابد و به طور خودکار ساعات مطالعه شما بیشتر می شود.

راهکار پنجم: استفاده بهینه از زمان های مرده

شما می توانید از زمان هایی که بیکار هستید و یا با ماشین و اتوبوس دارید جایی میروید حداکثر استفاده را کنید. در این زمان ها می توانید با استفاده از فایل های صوتی و فلش کارتها و… مطالعه و یا مرور داشته باشید و ساعات مطالعه خود را افزایش دهید.

راهکار ششم: بررسی اجمالی عناوین و تیتر های هر مبحث یا فصل

شما می توانید قبل از این که مطالعه یک فصل یا مبحث را شروع کنید نگاهی اجمالی به عناوین و تیتر های آن بیندازید. با این کار شما به یک جمع بندی کلی در مورد هدف و محتوای آن مبحث می رسید و سرعت مطالعه تان افزایش می یابد. این روش خود باعث افزایش ساعت مطالعه می شود.

راهکار هفتم: تقسیم متون و مباحث طولانی به چند قسمت کوچک

شما برای افزایش سرعت مطالعه خود می توانید مبحث های طولانی و بلند را به چند بخش کوتاه تر تقسیم کنید. با این روش شما سریعتر می توانید مطالعه این مبحث را به پایان برسانید و ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.

راهکار هشتم: مطالعه چشمی مطالب

یکی از روش های اشتباهی که خیلی از ما برای درس خواندن استفاده می کنیم این هست که مطالب را بلند بلند می خوانیم و با خود تکرار می کنیم. خب این روش علاوه بر این که شما را خسته می کند و باعث کاهش انرژی شما می شود سرعت مطالعه شما را هم پایین می آورد. پس بهتر است که شما با چشم مطالب را بخوانید و مطالعه کنید.

راهکار نهم: بازخوانی و تکرار نکردن چند باره مطالب

خیلی از افراد عادت دارند که وقتی یک جمله یا یک بخش را می خوانند به عقب برمی گردند و چندین بار آنها را تکرار می کنند. این روش سرعت مطالعه را بسیار کاهش می دهد و به دنبال آن تعداد ساعات مطالعه کم می شود. بنابراین راهکار این هست که شما هنگام درس خواندن به عقب برنگردید. هنگام مرور مطالب در زمان های مخصوص به آن این مطالب در ذهن شما تثبیت می شود پس نگران این مسئله نباشید.

مقالات مرتبط:

5 عادت اشتباه و سمی هنگام مطالعه

رفع یک عادت اشتباه هنگام مطالعه

چگونه بعد از مطالعه مطالب را فراموش نکنیم؟

چه طور با نیم ساعت مطالعه پیشرفت کنیم؟

تکنیک 15 دقیقه ساموئل اسمایلز

برای کنکور روی چند ساعت باید درس بخوانم؟

6 نکته مهم برای شروع مطالعه کنکور

مدیریت و کنترل دزد های زمان هنگام مطالعه

هر سوالی در این زمینه دارید زیر همین پست در بخش نظرات بپرسید تا پاسخ آنها را بدهیم.

شما می توانید برای دریافت مشاوره با شماره 03132505232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید