سفارش تبلیغ در استادلینک

چگونه بعد از مطالعه درس ها را فراموش نکنیم؟

چگونه بعد از مطالعه درس ها را فراموش نکنیم؟

سوالات پر تکراری که شما عزیزان از ما می پرسید این هست که
چرا هرچی میخوانم فایده ندارد؟
چرا درس ها را زود فراموش می کنم؟
چگونه بعد از مطالعه درس ها را فراموش نکنیم؟

اگر شما هم این سوال ها را زیاد از خودتان می پرسید، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید و راهکارهای گفته شده را انجام دهید.
فراموش کردن مطالب فقط مربوط به زمان مرور درس ها نیست. اکثر اوقات به دلیل پایین بودن کیفیت مطالعه، درس ها را خوب یاد نمی گیرید و بعد از زمان کوتاهی درس ها را فراموش می کنید.

8 راهکار مهم فراموش نکردن مطالب بعد از مطالعه

راهکار اول: مطالب را طوطی وار مطالعه نکنید!

تا زمانی که موضوع و مبحث مورد مطالعه تان را یاد نگرفته اید و مفهوم آن را نفهمیده اید به سراغ مبحث بعدی نروید. شما هیچ وقت نمی توانید مطالبی را که به صورت روزنامه وار خوانده اید به یاد آورید. چون زمان زیادی را صرف فهمیدن آن نکرده اید. پس با دقت و تمرکز بالا مطالعه کنید.

راهکار دوم : مطالب را به خودتان توضیح دهید.

بعد از مطالعه به طور مختصر مبحث خوانده شده را برای خودتان توضیح دهید. این کار تأثیر زیادی در یادگیری دارد. شاید این روش را تجربه کردید که وقتی قبل از امتحان مطلبی را برای دوست خود توضیح می دهید خودتان به طور کامل آن مطلب را یاد می گیرید و در ذهنتان تثبیت می شود. پس حتما این روش را امتحان کنید.

راهکار سوم : مرور کوتاه قبل از مطالعه

هر وقت خواستید مبحث جدیدی بخوانید، حتما ابتدا مبحث قبلی را مرور کنید. برای این کار در حد یک مرور سریع جزوه را ورق بزنید یا از مبحث قبلی چند تست بزنید. بهتر هست نگاهی به انواع روش های مرور که ما برای شما در مقاله دیگر آورده ایم بیندازید.

راهکار چهارم : خواندن متن جزوه کافی نیست.

هنگام مطالعه دروس محاسباتی مثل ریاضیات، فیزیک و شیمی، حتما قلم و کاغذ همراه خودتان داشته باشید و از آن مبحث سؤال حل کنید.

راهکار پنجم: کم بخوانید اما همیشه بخوانید!

اگر هنگام مطالعه درس خاصی تمرکز ندارید، سعی کنید آن درس را هر روز و در بازه های زمانی کوتاه 30 الی 45 دقیقه ای مطالعه کنید.

راهکار ششم : خلاصه نویسی داشته باشید.

خلاصه نویسی باعث می شود در زمان کوتاه مبحث مورد نظر را مرور کنید و از دوباره خوانی و اتلاف وقت جلوگیری می کند. پس سعی کنید بعد از مطالعه هر مبحث عناوین و نکات مهم آن را یادداشت کنید. با این کار موقع مرور، خیلی راحت و سریع می توانید با نگاه کردن به آنها همه مطالب را به خاطر بیاورید.

راهکار هفتم : بعد از مطالعه تست بزنید.

مطالعه مباحث به تنهایی کافی نیست. حتما از مباحث خوانده شده به میزان کافی تست بزنید. با این کار علاوه بر تثبیت مطالب، متوجه می شوید کدام قسمت ها را خوب یاد نگرفته اید.

راهکار هشتم : برنامه ریزی درسی داشته باشید.

با برنامه ریزی درسی، هر درس را در زمان خودش مطالعه می کنید و برای تست زنی و مرور درس ها زمان مشخصی خواهید داشت. علاوه بر آن داشتن برنامه ریزی اصولی مطالعه، مطالب در ذهن شما طبقه بندی و  تثبیت می شوند. بنابراین به راحتی از ذهن شما پاک نمی شوند و در حافظه شما می مانند.

مقالات مرتبط:

ما در این مقاله به سوال چگونه بعد از مطالعه درس ها را فراموش نکنیم؟ پرداختیم. امیدواریم که این راهکارها به تثبیت مطالب در ذهنتان کمک کند.

انواع روش مرور و فواید آن

روش های درست و غلط مرور مباحث درسی

5 نکته برنامه ریزی دهمی ها و یازدهمی ها

راهکاری ساده برای افزایش جلوگیری از وسواس و کند شدن ذهن

اگر شما هم راهکار دیگری برای تثبیت مطالب و فراموش نکردن آنها بلدید در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

جهت دریافت مشاوره درسی از تیم استادلینک، با شماره 03132505232  تماس بگیرید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله