معرفی رشته هوانوردی

رشته هوانوردی

معرفی رشته هوانوردی

در این پست رشته هوانوردی را به طور کامل معرفی می کنیم و از جهات مختلف آن را بررسی می نماییم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

هوانوردی ارتباطی با مهندسی هوافضا ندارد. هوافضا یک شاخه از مهندسی مکانیک است که مربوط به ساخت هواپیما، موشک و … است. هوانوردی دارای 3 گرایش زیر است:

  1. خلبانی
  2. مراقبت پرواز
  3. ناوبری هوایی

در ادامه به طور کامل گرایش های هوانوردی را توضیح خواهیم داد.

گرایش خلبانی هوانوردی

خلبانی دو شاخه نظامی و کشوری غیر نظامی دارد که از همدیگر متفاوت هستند و زیر نظر سازمان و وزارتخانه خاص خودش می باشند. خلبانی نظامی زیر نظر ارتش و خلبانی غیر نظامی زیر نظر وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشور می باشد.

شاخه خلبانی نظامی

پذیرش دانشجو در دانشگاه شهید ستاری در گذشته، از طریق قبولی در آزمون کنکور سراسری و تنها از میان داوطلبینی بود که مدرک دیپلم در رشته ریاضی و فیزیک را داشتند. اما از سال ۱۳۸۵، این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های ارتش (به جز علوم پزشکی)، تنها از طریق آزمون ورودی که به‌طور متمرکز توسط مرکز سنجش و گزینش ارتش برگزار می‌گردد، دانشجو می‌پذیرند.

دانشجویان این دانشگاه در کنار دروس آموزشی خود، آموزش نظامی را نیز فرا می‌گیرند و پس از دانش‌آموختگی در مقطع کارشناسی این دانشگاه، به درجه ستوان دوم نائل می‌شوند.

ویژگی هایی که برای قبولی نیاز دارید عبارتند از:

  • حداکثر 20 سال سن
  • حداقل قد 165 سانتیمتر و وزن مناسبی از نظر جسمانی
  • داشتن دید چشم مناسب و نداشتن کور رنگی ( چشم این افراد طی سه مرحله معاینه می شود)

شاخه خلبانی مسافربری

خلبانی مسافربری در مرکز آموزش فنون هوایی تدریس می شود. این مرکز وابسته به سازمان هواپیمایی کشور می باشد و تنها جایی است که آموزش خلبانی غیر نظامی ایران را برعهده دارد.
هر سال دو بار آزمون ورودی این مرکز برگزار می‌شود که یکی در سه ماهه اول سال و دیگری در سه ماه های آخر سال است. خبر برگزاری این آزمون که زبان انگلیسی و هوش را هم شامل می شود از طریق روزنامه‌ها و سایت‌ها به گوش افراد خواهد رسید.
داوطلبان، باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشند و از نظر جسمی در سلامت کامل باشند.

کدام گرایش خلبانی را می توان از طریق دانشگاه ادامه داد؟

تنها شاخه از خلبانی که در دانشگاه های سراسری می توان تحصیل کرد، خلبانی نظامی می باشد که از رشته های دانشگاه علوم و فنون هوایی ستاری می باشد. این دانشگاه دانشجویان خود را از متقاضیان کنکور ریاضی و تجربی انتخاب می کند.
دانشجویان پذیرفته شده خلبانی دانشگاه ستاری زیرمجموعه نیروی هوایی ارتش ایران می باشند و دانش آموزان از زمان ورود خود به این دانشگاه یک فرد نظامی شناحته می شوند و در نهایت تحت عنوان افسر مهندس یا کارشناس هوایی فارغ التحصیل می شوند.

استخدام در نیروی هوایی ارتش و گذراندن دوره هوانوردی در دانشگاه در کنار مزیت های عمده ای که دارد شاید بتوان گفت دو اشکال مهم را هم دارد. یکی اینکه زنان نمی توانند از این راه خلبان شوند و دیگر آن که خلبان نظامی بودن مخاطرات و مشکلاتی را می تواند به همراه داشته باشد. به همین خاطر خیلی از افراد این خطرات را با وجود مزیت ها انتخاب نمی کنند.

برای این که خلبان هواپیمای مسافربری شویم باید چه کار کنیم؟

  1. برای خلبان هواپیمای مسافربری شدن باید از طریق آموزشگاه هایی که زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری فعالیت می کنند، اقدام به ثبت نام کنید. در مراکز فوق پس از گذراندن دوره های تئوری و عملی و موفقیت در آزمون تئوری و عملی سازمان هواپیمایی کشوری، که هر سال برگزار می شود، می توان مدارک مربوطه را اخذ کرد. توجه کنید که این آموزشگاه ها هیچ ارتباطی با دانشگاهها ندارند. هزینه شرکت در این آموزشگاه ها و دریافت مدارک مربوطه هم بسیار بالاست.
  2. در پایان، پس از اخذ مدارک باید برای شرکت در آزمون استخدامی ایرلاین ها، اقدام شود. در صورت وارد شدن به ایرلاین به منظور شروع فعالیت به عنوان خلبان باید دوره های مخصوص هواپیمای مسافربری نیز طی شود و با توجه به نوع هواپیمایی که ایرلاین در اختیار دارد متفاوت است.

گرایش مراقبت پرواز

این گرایش از حساسیت بالایی برخوردار است و مختصصان برج مراقب را پرورش می دهند.
آنها وظیفه دارند دستورات لازم از قبیل وزش باد، هدایت و گردش و فرود و کاهش و یا افزایش سرعت را با توجه به هواپیماهای دیگر به خلبان تحت نظرخود بازگو کنند و اطلاعات لازم را به خلبان دهند تا تداخلی در حرکت آنها پیش نیاید و در ایمنی کامل به مقصد برسند.

گرایش ناوبری هوایی

یکی از عوامل موفقیت در پرواز، وجود ایمنی در پرواز است. این کار نیاز به وجود فردی دارد که قبل از پرواز مسئولیت تهیه و طراحی نقشه مسیر پرواز را بر عهده داشته باشد و مشخص کند که لازم است هواپیما در چه ارتفاعی با چه سرعتی حرکت کند. به عبارت ساده تر این فرد خلبان دوم پرواز است. البته تمام هواپیماها ناوبر ندارند.
وجود ناوبر، قدرت مانور در پرواز را بالا می برد و حتی توانایی پرواز در هوای نامناسب را نیز برای خلبان ممکن می سازد.

دروس دانشگاهی هوانوردی

✖️دروس‌ پایه

ریاضی‌، فیزیک‌، آمار و احتمالات‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌

✖️دروس‌ اصلی

مبانی‌ کامپیوتر، آشنایی‌ با لیزر، مبانی‌ برق‌، مبانی‌ الکترونیک‌، دینامیک‌ عمومی‌، استاتیک‌، ارتعاشات‌ عمومی‌.

✖️دروس‌ تخصصی

فیزیولوژی‌ هوایی‌، اصول‌ پرواز ، ، زبان‌ تخصصی‌ ، موتور هواپیما ، قوانین‌ هوانوردی‌، سیستم‌الکترونیکی‌، هواپیما ، هواشناسی‌ ، جنگ‌ الکترونیک‌ ، پرواز مقدماتی‌، پایه و پیشرفته‌، رهگیری‌ هوایی‌ ، سیمولاتور پرواز ، سرویس‌ هوانوردی‌ ، سیستم‌ کمک‌ ناوبری‌، اصول‌ ایمنی‌ پرواز، سیستم‌ کنترل‌

سایر مقالات سایت:

اگر می خواهید با رشته های دیگر گروه ریاضی و فیزیک بیشتر آشنا شوید، حتما مقالات زیر را مطالعه کنید.

مکانیک

مهندسی کامپیوتر

فیزیک

برای این که از آینده شغلی مهندسی ها آگاه شوید اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره تخصصی کنکور از مشاوران استاد لینک، با شماره 03132505232 تماس بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز

بخش 1 فصل 2 آموزش خط به خط شیمی یازدهم شامل موارد زیر می باشد: مقدمه دما و انرژِ گرمایی گرما و یکاهای آن ظرفیت گرمایی و گرمای ویژه مسائل ظرفیت گرمایی 1- مقدمه | آموزش خط به خط شیمی یازدهم دانلود جزوه تمامی فرمول های شیمی دانشمندان اجزای بنیادی جهان مادی را ماده و […]

در این مقاله تمامی مدارک لازم جهت ثبت نام کنکور سراسری رشته های تجربی، ریاضی فیزیک، انسانی، زبان و هنر را ذکر کرده و همچنین میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری و کنکور دی ماه و تیر ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این مقاله توسط تیم مشاوران تحصیلی سایت تدریس خصوصی استادلینک به […]

در این مقاله، با آموزش ویدئویی اتحاد مربع دو جمله ای همراه با چند مثال در خدمت شما عزیزان هستیم. این کار توسط اساتید ریاضی سایت تدریس خصوصی استادلینک برای شما عزیزان تهیه شده است. استادلینک سایت جستجوی آنلاین معلم و مشاور خصوصی ( تدریس حضوری و آنلاین ) بوده و شما می توایند بهترین […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید