روشهای تدریس فیزیک | چگونه فیزیک تدریس کنیم؟

روشهای تدریس فیزیک | چگونه فیزیک تدریس کنیم؟

روشهای تدریس فیزیک | چگونه فیزیک تدریس کنیم؟

اگر شما مدرسین تازه کار فیزیک باشید، شاید تا به حال به این فکر افتاده باشید که چگونه فیزیک تدریس کنید و از تدریس فیزیک به درآمد بالا برسید.

در این مقاله که توسط سایت تدریس خصوصی استادلینک نوشته شده به چند روش موثر در تدریس فیزیک می پردازیم.

1- علاقه مند به فیزیک باشید

اگر به فیزیک واقعاً علاقه دارید، به فکر تدریس آن باشید. ببینید در دوران مدرسه و دانشگاه آیا مفاهیم فیزیک را درک کرده اید و علاقه دارید این مفاهیم را به دیگران به زبان ساده از صفر تا صد بیاموزید؟ شخصی در تدریس فیزیک موفق خواهد بود که از کار خود لذت ببرد و خود علاقه داشته باشد روش های گوناگون حل مسئله را بیاموزد.

2- روشهای متنوع در تدریس فیزیک داشته باشید

شما به عنوان مدرس فیزیک حتماً باید مسلط یاشید که یک مسئله را به چندین روش گوناگون حل کنید. این کار به شما کمک می کند که همه سبک دانش آموز از ضعیف تا قوی را پوشش دهید و شاگردان زیادی را جذب کنید.

حتماً اگر تازه کار هستید، از کتاب های کمک آموزشی جدید استفاده کنید و مسائل آنها را حل کنید و روش های حل آنها را از پاسخنامه مشاهده کنید. همچنین می توانید فیلم نمونه تدریس سایر مدرسین فیزیک را از سایت استادلینک مشاهده کنید و از آنها نیز کلی نکته باموزید.

3- تدریس مفهومی فیزیک داشته باشید

همیشه سعی کنید مفهوم فرمول ها و روابط را برای دانش آموزان توضیح دهید و اگر قابل اثبات هستند، برای آنها اثبات کنید که این رابطه از کجا آمده است. اگر جملات متن کتاب با فرمول قابل توضیح هستند، حتماً با فرمول به دانش آموز خود توضیح دهید. برخی از دانش آموزان حفظیات ضعیفی دارند و با این کار فیزیک را مفهومی تر درک می کنند.

در کنکورهای سال های اخیر مشاهده شده که دبیران فیزیکی که فرمول محور هستند و مفهومی تدریس نکرده اند، دانش آموزانشان عملکرد ضعیفی در درس فیزیک کنکور داشته اند.

4- نمونه سوالات مختلف حل کنید

روشهای تدریس فیزیک - سایت استادلینک

پس از تفهیم فرمول فیزیک، حتماً آنرا در گوشۀ تخته یا کاغذ با جزئیات نام ها و واخدها نوشته و چندین مسئله متفاوت و کمی آسان برای دانش آموز خود حل کنید. با این کار، تدریس فیزیک شما مفهومی تر و جذاب تر خواهد شد و اکثر دانش آموزان در کلاس درس، فیزیک را مفهومی متوجه می شوند.

بلافاصله پس از حل هر نمونه سوال، اعداد را عوض کرده و یک یا چند مسئله به عنوان تمرین کلاسی به دانش آموز خود بدهید تا حل کند. اسن کار باعث تثبیت فیزیک در ذهن دانش آموز خواهد شد.

5- با شاگرد مشارکت داشته باشید

تدریس فیزیک زمانی موفق است که دانش آموز هم در کلاس و در خانه فعال باشد. حتماً تمرین در خانه به دانش آموز بدهید و در جلسۀ بعد از او بخواهید در مورد راه حل خود توضیح دهد و پس از ارائه، شما نیز راه حل های کوتاه تر را به او بیاموزید.

6- جزوۀ فیزیک خود را داشته باشید

سعی کنید یک جزوۀ فیزیک تایپی و بروز از فیزیک داشته باشید. شما می توانید نمونه جزوه های سایر اساتید فیزیک را در سایت استادلینک مشاهده نمایید. ای کار باعث سرعت عمل در تدریس شما و یالا بردن بازدۀ کلاس می شود. در جزوۀ خود حتماً نمونه سوالات مختلف از آسان به سخت را داشته باشید و حتی نمونه سوالات کنکور را قرار دهید.

اگر وقت و فرصت کافی برای تهیۀ جزوۀ فیزیک را ندارید، حتماً نمونه سوالات مختلف فیزیک را به همراه خود داشته باشید. در طول تجربۀ تدریس خود، سوالات جذاب را گردآوری کنید و یک بانک سوال فیزیک منحصر به فرد برای خودتان تهیه کنید.

منبع: استادلینک

مقالات مرتبط:

دانلود سوالات امتحان نهایی فیزیک 3 دوازدهم ریاضی و تجربی

دانلود سوالات هماهنگ استانی علوم نهم

چگونه درآمد خودمان از تدریس خصوصی را افزایش دهیم؟

 

 

داغ‌ترین مطالب روز

دانلود سوالات امتحان نهایی فارسی دوازدهم خرداد 1402 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته تجربی و ریاضی و انسانی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی فارسی دوازدهم و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی و ترمیم معدل […]

دانلود سوالات امتحان نهایی عربی دوازدهم انسانی شهریور 1402 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته انسانی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی عربی رشته انسانی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی و ترمیم معدل با ما […]

دانلود سوالات امتحان نهایی عربی 3 دوازدهم تجربی و ریاضی شهریور 1402 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته تجربی و ریاضی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی عربی رشته تجربی و ریاضی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در […]

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید