معرفی رشته مدیریت

معرفی رشته مدیریت

معرفی رشته مدیریت

در این مقاله به طور کامل رشته مدیریت و گرایشهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم. به شما هم پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا پایان بخوانید تا کاملا با حوزه ها و بازار کاری مدیریت آشنا شوید.

بررسی گرایشهای رشته های مدیریت:

مدیریت جزء رشته های شناور است و از داوطلبین هر سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی دانشجو می پذیرد.

تداخل در رشته‌های مختلف مدیریت، نسبت به شاخه‌های مختلف رشته‌های دیگر بیشتر است.
یعنی محتوای ۷۰ درصد دروس این رشته در همه شاخه‌ها مشترک می‌باشد. زیرا اصول مدیریت در رابطه با سازمانهای مختلف تفاوت چندانی ندارد و تفاوت آنها تنها در نوع وظایف، فعالیت‌ها و امور سازمانها است.
به همین دلیل یک دانشجوی مدیریت در هر شاخه‌ای که درس بخواند، تنها با خواندن چند درس تخصصی می‌تواند در شاخه دیگر نیز فعالیت کند. در نتیجه دانشجو نباید حساسیت زیادی نسبت به نوع گرایش خود داشته باشد.

یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت نباید انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدیر یک شرکت یا کارخانه مشغول به کار گردد. چون بخشی از مطالب و محتوای کلاسهای مدیریت باید از محیط و سازمانهای جامعه گرفته شود. بنابراین افراد در ابتدا باید به عنوان یک کارشناس در رده‌های پایین‌تر وارد بازار کار شده و سپس به مرور پله‌های ترقی را طی کند.

مدیریت شامل چندین گرایش می باشد که عبارت اند از:

مدیریت مالی

دانشجویان مدیریت مالی، قادر به اشتغال در حوزه مدیریت ، معاونت امور مالی و حسابرسی شرکت های خصوصی و دولتی خواهند بود.

مدیریت بازرگانی

دانشجویان مدیریت بازرگانی بعد از تحصیل قادر خواهند بود، علاوه بر مدیریت سازمانها، در امور بازرگانی و بازاریابی به فعالیت بپردازند.

مدیریت دولتی

در این گرایش دانشجویان توانایی اداره موسسات دولتی و حتی خصوصی را کسب می کنند.
معمولا حوزه های کاری این گرایش شامل معاونت منابع انسانی، کارگزینی و اصلاح ساختار سازمانی می باشد.

مدیریت صنعتی

زمینه کاری این گرایش در واحدهای صنعتی و تولید قرار دارد و در حوزه های کنترل کیفیت و مدیریت تولید مشغول به کار خواهد شد.

مدیریت فناوری اطلاعات

فارغ التحصیلان با تسلط بر مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی، و همچنین با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس کامپیوتر و IT، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار یا واحدهای نرم افزاری از سازمان های بزرگ را خواهند داشت.

مدیریت کارآفرینی

یکی از گرایش های جدید مدیریت است که به ایجاد و تاسیس واحدهای مختلف و اداره موسسات کوچک می پردازد.

مدیریت جهانگیری

مدیریت جهانگردی علمی است میان رشته ای که امروزه دارای گرایش های مختلفی اعم از مردم شناسی جهانگردی، جامعه شناسی جهانگردی، حقوق جهانگردی و از همه مهمتر، مدیریت جهانگردی است.
گرایشی که دانشجویان را برای به عهده گرفتن فعالیت های اجرایی برنامه های جهانگردی آماده می کند.

دانشجوی مدیریت جهانگردی لازم است که به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیا علاقه مند باشد. همچنین از روابط اجتماعی خوبی برخودار بوده و به یک زبان خارجی مثل انگلیسی، فرانسه و یا عربی مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی به راحتی ارتباط برقرار کند.

مدیریت کسب و کارهای کوچک

دانشجویان مدیریت کسب و کار، با توجه به آشنایی به بخش های مختلف یک کسب و کار کوچک از جمله مسائل مالی، بازاریابی، زنجیره تامین، مدیریت بنگاه و … از پتانسیل مناسبی برای تاسیس شرکت یا مدیریت آن برخوردارند.

توانایی های لازم برای مدیریت

 ویژگی هایی که لازم است دانشجویان مدیریت در تمامی گرایش ها داشته باشند عبارت اند از:

  1. برخورداری از توان کافی در درس های ریاضی، آمار، اقتصاد و زبان
  2. داشتن درک بالا در فهم مطالب به ویژه در زمینه امور مالی
  3. قدرت رهبری، اعتماد به نفس بالا و روابط اجتماعی خوب
  4. توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی

بازار کار مدیریت ها

تمامی گرایش های مدیریت از بازار کار مناسبی برخوردار هستند.

جذب دانشجویان در بازار کار به میزان تلاش آنها و سابقه حرفه ای شان بستگی دارد. اما در مجموع می توان گفت گرایش مدیریت مالی و مدیریت بازرگانی بهترین بازار کار را دارند.

به جرات می توان گفت یک فارغ التحصیل رشته مدیریت، اگر طی تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشد، هیچ وقت بیکار نخواهد ماند. چرا که امروزه شرکتها برای این که بتوانند در مقایسه با رقیبان، کالا یا خدماتشان را در زمان کم ، با هزینه پایین تر و کیفیت بالاتر به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی متبحر نیاز دارند.

سایر مقالات:

اگر هنوز هم نمی دانید که چه رشته تحصیلی برای شما مناسب تر و بهتر هست حتما این مقاله را بخوانید.

این اشتباهات را موقع انتخاب رشته انجام ندهید.

اگر می خواهید بدانید کدام یک از رشته های بدون کنکور آینده بهتری دارند، اینجا کلیک کنید.

برای گرفتن مشاوره هم می توانید با شماره 03132505232  تماس بگیرید.

داغ‌ترین مطالب روز

لینک دانلود دفترچه سوالات کنکور فرهنگیان اردیبهشت 1403 ( کنکور نوبت اول تمامی رشته ها 1403 ) همراه با جواب و پاسخنامه تشریحی + دانلود سوالات کنکور داخل و خارج کنکور فرهنگیان 1403 توجه: گردآوری مطالب این بخش توسط تیم سایت تدریس خصوصی استادلینک انجام شده و استفاده از مطالب آن با ذکر نام منبع ( […]

دانلود پی دی اف سوالات امتحان نهایی هندسه دوازدهم ریاضی شهریور 1398 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته ریاضی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی هندسه رشته ریاضی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی و ترمیم […]

دانلود سوالات امتحان نهایی فیزیک دوازدهم تجربی خرداد 1399 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته تجربی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی فیزیک 3 رشته تجربی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی و ترمیم معدل با […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید