سفارش تبلیغ در استادلینک

انواع روش های مرور

انواع روش مرور و فواید آن

در این مقاله انواع روش مرور و فواید آن را بیان می کنیم. همانطور که می دانید مرور یکی از عوامل مهم در یادگیری مطالب است. بنابراین روش های درست مرور و برنامه ریزی داشتن برای آن می تواند بسیار موضوع با اهمیتی است. ما در این مطلب قصد داریم همه سوالات شما در مورد این که روش های مرور کدام اند؟ کدام روش ها برای مرور بهتر هستند؟ صحبت کنیم. پس مطالعه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

فواید مرور مطالب

  • مرور همانند مطالعه، جزئی از مراحل یادگیری است و حتما باید در برنامه درسی وجود داشته باشد.
  • مرور از فراموشی مطالب و دوباره خوانی جلوگیری می‌کند.
  • برای مرور لازم نیست یک مبحث را به  طورکامل مطالعه کرده باشید.
  • همراه با مطالعه مباحث جدید باید مباحثی که قبلا مطالعه کرده اید را مرور کنید.
  • پیش شرط مرور، آن است که مطالب را خوب یاد گرفته و آنها را فهمیده باشیم در غیر این صورت، اساسا مطالعه بعدی نقش مرور و تکرار را نخواهد داشت، بلکه عملا همانند یادگیری اولیه خواهد بود.
  • بسیاری از افراد در زمان مرور و دوره احساس می کنند که مطالب را فراموش کرده اند. شما مطالب را فراموش نکرده اید بلکه مطالب درون ذهن شما انسجامشان را از دست می دهند و در میان هزاران مطلب دیگر گُم می شوند. حالا وقتش است که شما گمشده ها را پیدا کنید.

مرور از روی جزوه و کتاب

در این روش مطالب را از منبع اولیه مجددا مرور می کنید. در این حالت حتی اگر مطالب مهم و قسمت هایی که علامت زده شده اند مطالعه شوند، باز هم مرور از روی جزوه، زمان زیادی را صرف خواهد کرد.
این نوع مرور بیشتر در روز قبل از آزمون استفاده می شود و معمولا استفاده از این روش در طول سال توصیه نمی شود.

مرور از روی خلاصه نویسی

این روش یکی از مطمئین ترین راه های مرور است. در این نوع مرور، شما باید خلاصه نویسی مبحث مورد نظر را مطالعه کنید. یکی از مزیت های این روش این است که در زمان کوتاه مبحث مورد نظر مرور می شود.

مرور با حل تست

روش مرور با حل تست روش بسیار مناسبی است چون علاوه بر یادگیری و مرور مطالب با گذشت زمان  باعث افزایش سطح علمی شما نیز می شود.

به هنگام مرور با تست زنی ابتدا به سراغ تست هایی می رویم که قبلا آن ها را اشتباه حل کرده ایم. در مرحله بعد به سراغ تست های جدید می رویم.
تست های جدید، از کنکورهای سراسری باشد. این روش علاوه بر مرور و یاد آوری، باعث می شود که تسلط شما در مبحث مورد نظر بیشتر شود.

مرور با کلاس و همایش جمع بندی

یکی از مزیت های این روش این است که اگر در مبحث مورد نظر تسلط کافی ندارید می توانید علاوه بر مرور مباحث خوانده شده، یادگیری خود را کامل کنید.
این روش معمولا در پایان نیم سال تحصیلی استفاده می شود.

مرور، نیاز به تمرکز فراوان دارد.  مرور بدون تمرکز مثل یک روخوانی بی فایده است. مرور همانند مطالعه، جزئی از مراحل یادگیری است. بهترین ساعات شبانه روز خود را به مرور اختصاص دهید.

مرور 5 مرحله ای درس با منحنی ابینگ هاوس

روش دیگری که برای یادگیری و مرور مطالب درسی وجود دارد روش مرور با منحنی یادگیری ابینگ هاوس می باشد.

خب حالا منحنی یادگیری ابینگ هاوس چگونه کار می کند؟ بیایید تا با یک مثال این منحنی را یاد بگیریم. مثلا شما یک بخشی از درس ادبیات فارسی را امروز می خوانید. شما باید طبق منحنی ابینگ هاوس طی 5 مرحله زیر مطلبی را که خواندید مرور کنید. این 5 مرحله عبارتند از:

  1. اولین مرور: 20 دقیقه بعد از مطالعه اولی که داشتید.
  2. دومین مرور : 1 روز پس از مطالعه اول
  3. سومین مرور: 7 روز بعد از مطالعه اول
  4. چهارمین مرور: 10 روز بعد از مطالعه اول
  5. پنجمین مرور: 1 ماه پس از مطالعه اول

اگر شما این 5 مرحله را انجام دهید دیگر نباید نگران فراموش شدن مطالب باشید. چون در فاصله های زمانی مختلف یک مبحث را مرور کرده اید و در ذهن شما تثبیت شده است. حتی با استفاده از این منحنی تا مدت ها مطالب در ذهن شما باقی می ماند.

مقالات مرتبط

چگونه بعد از خواندن مطالب آنها را فراموش نکنیم؟

روش های درست و غلط مرور مباحث درسی

تکنیک Reflect  برای یادگیری دروس

ما در بالا انواع روش مرور و فواید آن را گفتیم حالا شما بگویید که چه طوری درس ها را مرور می کنید و از چه روشی استفاده می کنید؟ در بخش دیدگاه تجربیات خود را بنویسید تا دوستانتان هم از آن استفاده کنند.

ما برای شما عزیزان در رشته های مختلف دفتر برنامه ریزی اصولی و استانداردی طراحی و آماده کرده ایم. شما می توانید برای تهیه دفتر برنامه ریزی به این صفحه مراجعه نمایید.

هر سوالی هم داشتید می توانید با شماره  03132505232 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله