انواع Data Type در سی شارپ | Convert Type در سی شارپ

انواع Data Type در سی شارپ | Convert Type در سی شارپ - آموزش مقدماتی سی شارپ

انواع Data Type در سی شارپ | Convert Type در سی شارپ

در این مقاله می خواهیم انواع نوع داده (Data Type) در زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C) و راه های تبدیل انواع داده (Convert Type) به یکدیگر در زبان برنامه نویسی سی شارپ را آموزش دهیم.

این مقاله توسط اساتید کامپیوتر سایت تدریس خصوصی استادلینک تهیه شده است و استفاده از مطالب آن با ذکر نام منبع ( سایت استاد لینک ) بلامانع می باشد.

انواع نوع داده (Data Type) در سی شارپ

در این قسمت قصد داریم انوع نوع داده () در زبان برنامه نویسی سی شارپ را به همراه مقدار عددی مجازی که می توان به آن اختصاص داد بیان کنیم.

انواع داده ها در رنج اعداد صحیح در سی شارپ

در این قسمت می خواهیم به معرفی انواع داده ها در رنج اعداد صحیح ( منفی، صفر، مثبت ) در زبان برنامه نویسی سی شارپ بپردازیم.

1- byte

داده byte در سی شارپ

این داده را می توان از 0 تا 255 مقداردهی کرد.

2- sbyte

داده sbyte در سی شارپ

این داده را می توان از 128- تا 127 مقداردهی کرد.

3- short

داده short در سی شارپ

این داده را می توان از 32768- تا 32767 مقداردهی کرد.

4- ushort

داده ushort در سی شارپ

حرف u باعث می شود رنج دادۀ short مثبت و دو برابر شود. حداقل مقدار مجاز ushort در سی شارپ برابر صفر و حداکثر مقدار مجاز آن 65535 است.

5- int

داده int در سی شارپ

این داده را می توان از 2147483648- تا 2147483647 مقداردهی کرد.

6- uint

داده uint در سی شارپ

حرف u باعث می شود رنج دادۀ int مثبت و دو برابر شود. حداقل مقدار مجاز uint در #C برابر صفر و حداکثر مقدار مجاز آن 4294967295 است.

7- long

اگر بخواهیم از رنج وسیعی از اعداد صحیح استفاده کنیم از نوع داده long استفاده می شود که کمترین و بیشترین مقدار آن در عکس بالا آمده است.

8- ulong

داده ulong در سی شارپ

حرف u باعث می شود رنج دادۀ long مثبت و دو برابر شود. حداقل مقدار مجاز ulong در #C برابر صفر و حداکثر مقدار مجاز آن 18446744073709551615 است.

9- decimal

داده decimal در سی شارپ

دادۀ نوع دسیمال در #C، وسیع ترین رنج در اعداد صحیح را داشته که می توانید حداقل و حداکثر مقدار قابل قبول در آنرا در تصویر بالا مشاهده نمایید.

اعداد اعشاری در سی شارپ

در این بخش می خواهیم داده نوع اعشاری در زبان برنامه نویسی سی شارپ را به شما عزیزان آموزش دهیم.

10- float

داده float در سی شارپ

رنج داده اعشاری فلوت در عکس بالا آمده است. برای آنکه #C متوجه شود داده شما از نوع float است در هنگام تعریف داده، مانند مثال بالا از حرف f استفاده می شود.

11- double

داده double در سی شارپ

اگر رنج وسیع تری از اعداد اعشاری مورد نیاز باشد از داده double می توان استفاده کرد.

سایر داده های پرکابرد در سی شارپ

در این بخش سایر داده های پر کابرد در زبان برنامه نویسی #C به شما عزیزان معرفی می شود.

12- bool

داده bool در سی شارپ

در زبان برنامه نویسی به متغیری نیاز داریم که فقط دو مفدار صحیح ( true ) و غلط ( false ) را قبول کند. برای این منظور از داده bool استفاده می شود.

13- char و string

داده char و string در سی شارپ

برای تعریف تک کاراکتر از داده char استفاده می شود و کاراکتر ما داخل تک کوتیشن (‘) قرار می گیرد و برای تعریف رشته از string استفاده می شود و رشتۀ مورد نطر در داخل دابل کوتیشن (“) قرار می گیرد.

14- DateTime

داده datetime , object , var در سی شارپ

یکی از دیتا تایپ های فریم ورک VS، دیتا تایپ DateTime است که پروپرتی های مختلفی دارد. در مثال عکس بالا، تاریخ و ساعت کنونی را به ما باز می گرداند.

15- object

همه دیتا تایپ هایی که تا کنون شناختیم از دیتا تایپ object مشتق شده اند. شما می توانید انواع مختلف دیتا را در object نگهداری کنید.

16- var

در زبان سی شارپ به کمک var می توانید انواع متغیر را تعریف کنید و خود برنامه متوجه می شود که نوع متغیر از چه نوعی است. به عنوان مثال در مثال بالا، متغیر a از نوع int است. در مثال ;var a = 5f  متوجه می شود که a از نوع float است.

تفاوت var و object این است که var توانایی تشخیص نوع داده را دارد ولی object همیشه object است هرچند که انواع داده را می تواند در خود قرار دهد.

تبدیل انواع داده (Convert Type) در سی شارپ

در این قسمت می خواهیم آموزش دهیم که چگونه انواع داده را به همدیگر می شود در زبان برنامه نویسی سی شارپ تبدیل کرد.

تبدیل به string

دستور tostring در سی شارپ

از دستور ToString در زبان برنامه نویسی سی شارپ برای تبدیل انوع داده به رشته استفاده می شود که می توانید در شکل بالا سمت چپ مثالی از آنرا مشاهده نمایید.

توجه کنید که اگر عددی به صورت رشته ذخیره شده باشد، عملیات جمع باعث چسبیده شدن عدد اضافع شده به آخر رشته می شود. به عنوان مثال در تصویر بالا، در b رشتۀ 10 ذخیر شده و هنگام جمع کردن b با عدد 5، حاصل 15 نمی شود بلکه 5 به آخر 10 می چسبد و 105 به نمایش در می آید.

تبدیل به دیتا تایپ نهایی در سی شارپ

دستور parse در سی شارپ

فرض کنید که دیتا تایپ نهایی ما قرار است از نوع int باشد. به سه روش که در عکس بالا برای برای هر یک مثالی حل کردیم می توان این عمل را انجام داد.

توجه شود در هنگا تبدیل، اگر ظرفیت عدد از ظرفیت داده نهایی بیشتر باشد، مقدار 1- در داده نهایی ذخیر می شود!

انجام پروژه سی شارپ و Asp.Net

انجام پروژه سی شارت و Asp.Net

انجام پروژه های دانشجویی و صنعتی با زبان برنامه نویسی سی شارپ و Asp.Net و میکروسرویس ها و سایر زبان های برنامه نویسی توسط اساتید برنامه نویسی سایت استادلینک

برای اطلاع بیشتر، به پشتیبانی وانساپ سایت استادلینک پیام دهید.

مقالات مرتبط :

آموزش جامع انتگرال جز به جز

آموزش جامع تبدیل لاپلاس

آموزش فرمول دیورژانس

داغ‌ترین مطالب روز

کدوم یکی بهتره؟! چندتا عنصر رو بررسی کردیم... درآمد، مدت تحصیل، ادامه تحصیل، بازار کار و... ولی از اصلی ترین عنصرایی که باید بررسیش کنی اینه: علاقه داری یا نه؟! هر رشته ای و شغلی، تا بخوای برسی به موقعیت خوب، باید حسابی سختی بکشی! تنها چیزی که قراره کمکت کنه و سختیشو کمتر کنه، اینه که بهش علاقه داشته باشی

حسابان یکی از اصلی ترین دروس ریاضی یازدهم می باشد. بنابراین دانش آموزان پایه یازدهم ریاضی برای کسب نمره قبولی و عالی در امتحان حسابان بعد از حل تمرین ها و مثال های کتاب، باید حتما نمونه سوالات امتحانی حسابان یازدهم ریاضی را نیز حل نمایید تا با سوالات امتحانی آشنا شوند و آمادگی لازم […]

دانلود رایگان آزمون آزمایشی 18 آبان 1402 ماز ( بیوماز ) به همراه پاسخنامه تشریحی تمامی رشته ها ( دهم، یازدهم و دوازدهم رشته های ریاضی، تجربی و انسانی ) توجه: گردآوری مطالب این بخش توسط تیم سایت تدریس خصوصی استادلینک انجام شده و استفاده از مطالب آن با ذکر نام منبع ( سایت استاد لینک […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید