دانلود امتحانات نهایی پیش رو

اهمیت مشاوره تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه

اهمیت مشاوره تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه

اهمیت مشاوره تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه

در این مقاله به طور مفصل در مورد اهمیت داشتن مشاوره تحصیلی و پاسخ به این سوال که چرا باید مشاوره تحصیلی داشته باشیم و اهمیت آن در موفقیت تحصیلی می پردازیم.

این مقاله توسط تیم مشاوران تحصیلی سایت تدریس خصوصی استادلینک برای شما عزیزان به رشتۀ تحریر درآمده است. استادلینک، جامع ترین سایت انتخاب معلم خصوصی و مشاور تحصیلی بوده که با مراجعه به صفحه اصلی سایت استادلینک می توانید لیست بهرین اساتید و مشاوران را تماشا نمایید.

هدف از مشاوره تحصیلی چیست؟

مسیر موفقیت در هر کاری با فراز و نشیب هایی همراه است که اگر در مسیر رسیدن به هدف خود، از راهنما کمک بگیریم، بهتر ما را با چالش های پیشرو آشنا کرده و سریع تر به مقصد نهایی خود میرسیم.

مسیر درس خواندن و موفقیت تحصیلی هم از این قاعده مستثناء نیست و اگر شما به کمک یک مشاور تحصیلی مسیر درس خواندن خود را به جلو ببرید، زودتر، با خستگی کمتر و با کیفیت تر به هدف های تحصیلی خود می رسید.

مشاور تحصیلی چه کارهایی انجام میدهد؟

هدف از مشاوره تحصیلی چیست؟

اهداف و اقدامات مشاور تحصیلی در هر مقطع از ابتدایی تا دانشگاه و حتی در زمان های انتخاب رشته سال دهم و انتخاب رشتۀ کنکور متفاوت است. درضمن مشاورۀ تحصیلی دادن از هر فرد به فرد دیگر متفاوت بوده و با توجه به ویژگی های هر دانش آموز صورت می گیرید.

به طور کلی می توان وظایف مشاور تحصیلی را به صورت زیر عنوان کرد:

  • هدایت تحصیلی و شغلی مانند انتخاب رشته
  • حل مسائل مربوط به افت تحصیلی
  • کنترل استرس و اضطراب در زمان امتحان و تست
  • کنترل مسائل و ناهنجاری های دوران بلوغ دانش آموز
  • آموزش روش های یادگیری و مهارت درس خواندن و تست زنی
  • ارائه راهکار برای مسائل روحی و روانی
  • دادن انگیزه به دانش آموز
  • و …

هدف همۀ موارد بالا، پیشرفت تحصیلی دانش آموز بوده مشاور تحصیلی با رصد مسیر درس خواندن دانش آموز، به دنبال نتیجه های کاربردی است.

وظایف مشاور تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه

در مقالۀ « انواع مشاور تحصیلی و وظایف آنها » در مورد این مسئله به طور مفصل توضیح داده ایم ولی در این قسمت به بخش هایی از آن اشاره می کنیم:

  • مشخص کردن وظایف مشاور، دانش آموز و والدین او
  • مشخص کردن هدف و طرح رسیدن به آن و در میان گذاشتن با دانش آموز و اولیای او
  • دادن انگیزه به دانش آموز رفع اضطراب وی
  • ارائۀ برنامه منظم و رفع نواقص مطالعاتی دانش آموز
  • و …

وظایف هر مشاور تحصیلی با توجه به قرار دادی که با او دارید متفاوت است ولی عمده هدف اکثر مشاوران، رفع افت تحصیلی دانش آموز و هدایت دانش آموز به مسیر درست است.

نقش والدین در مشاوره تحصیلی و هدایت دانش آموز

نقش والدین در مشاوره تحصیلی و هدایت دانش آموز

می دانیم از عمده افراد تاثیر گذار بر روی دانش آموزان، والدین دانش آموز است. بیشتر زمانی که یک دانش آموز سپری می کند معمولاً در منزل است و با بیشترین افرادی که دانش آموز تعامل دارد، والدین خود است.

از این رو بهتر است برای بالا بردن کیفیت مشاوره تحصیلی بین مشاور و والدین یک هماهنگی و تعامل سازنده برقرار باشد و والدین از پاسخ شفاف دادن به سوالاتی که مشاور از آنها می پرسد ترسی نداشته باشند.

بهتر است مشکلات خانوادگی که متاسفانه در اکثر خانواده ها وجود دارد با مشاور در میان گذاشته شود تا او با توجه به تجربۀ خود بهترین راه را برای دانش آموزش ارائه دهد.

آغازی دقیق و اصولی با مشاوره تحصیلی در ابتدایی

همۀ ما این ضرب المثل معروف فارسی را شنیده ایم که « خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج ». اکثر ما این تصور را داریم که چون دروس ابتدایی ساده هستند پس نیاز به مشاورۀ تحصیلی وجود ندارد.

در صورتی که با داشتن یک مشاور تحصیلی خوب، ذهن دانش آموز از همان ابتدا با برنامه ریزی آمیخته شده و چون سن دانش آمنوز کمتر است، با انعطاف بالاتری می تواند برنامه ریزی و اصول درس خواندن و حتی تفریح کردن را بیاموزد.

با اصول درست برنامه ریزی و مشاوره در دوران ابتدایی، دانش آموز علاوه بر پیشرفت های چشم گیر درسی، تعامل بهتر با خانواده، هم کلاسی ها و حتی کار گروهی را می آموزد.

مشاوره تحصیلی در دوران متوسطه اول

اکثر دانش آموزان پس از تغییر پایه و مقطع تحصیلی دچار افت تحصیلی می شوند. این افت تحصیلی در بین دانش آموزان ششم به هفتم کمی بیشتر مشهود است و از دلایل آن می توان به این موارد اشاره کرد که:

  1. از دوستان قدیمی خود ممکن است جدا شده باشد.
  2. برای هر درس یک معلم جدید دارد و تعداد دروس افزایش پیدا می کند.
  3. ارزشیابی دروس با نمره همراه است و دیگر از خیلی خوب، خوب، قابل قبول و … نیست.
  4. در دوران بلوغ به سر میبرد.
  5. معمولا رفت و آمد به مدرسه در این دوران با خود دانش آموز بوده و تعامل او با دیگران بیشتر می شود.
  6. و …

با توجه به مشکلات گفته شده و بخصوص مشکلات ناشی از دوران بلوغ، بهتر است برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموز، والدین از یک مشاور تحصیلی با تجربه کمک بگیرند.

نقش مشاور تحصیلی در انتخاب رشته نهم به دهم

انتخاب رشته نهم به دهم رایگان

یکی از مقطع های حساس و سرنوشت ساز برای دانش آموزان در پایۀ نهم و انتخاب رشته نهم به دهم رقم می خورد. تقریباً می توان گفت سرنوشت شغلی و تحصیلی و کاری خیلی از دانش آموزان به انتخاب و تصمیم آنها در انتخاب رشتۀ نهم باز می گردد.

برای گذار از این دوران حساس و انتخاب بهترین راه و رسیدن به موفقیت های آتی، بهتر است از یک مشاور درسی با تجربه کمک بگیرید که در بین مشاوران سایت استادلینک می توانید بهترین ها را انتخاب کنید. برای این منظور کافی است به پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک پیام دهید.

نقش مشاوره تحصیلی در متوسطه دوم

پس از تغییر پایه و انتخاب رشته نهم به دهم، معمولاً دانش آموزان با افت تحصیلی مواجهه می شوند و حتی ممکن است برخی از آنها از درس زده شده یا از انتخاب رشتۀ خود در بین مسیر منصرف شوند.

همچنین با تشدید دوران بلوغ و همچنین آزادی عمل بیشتر در این دوران که توسط والدین به دانش آموز داده می شود، اوضاع ممکن است پیچیده تر شود و پای جنس مخالف نیز به میان آید.

از این رو داشتن یک مشاور تحصیلی که علاوه براینکه با دانش آموز دوست باشد، اقتدار خود را نیز حفظ کند و دانش آموز از حرف او حساب ببرد نیز ضروری است.

اهمیت مشاوره تحصیلی کنکور

مشاور و برنامه ریز کنکور در اصفهان

شاید اکثر شما مشاوره تحصیلی را بیشتر در قالب کنکور و مشاورۀ کنکور می شناسید و گذر شما در سال کنکور یا در زمان انتخاب رشته کنکور به مشاور کنکور خورده باشد.

دومین تصمیم بزرگ زندگی هر دانش آموز، نانتخاب رشته دانشگاه است که بهتر است توسط یک مشاور کنکور با توجه به علاقه، توانمندی ها و رتبۀ کنکور شما انجام می گیرید.

اگر قصد رتبه شدن در کنکور سراسری را دارید یکی از الزامات آن داشتن مشاور و برنامه ریز درسی است که با توجه به آنچه در مقالۀ « امکانات اولیه برای کنکور سراسری » گفته شد، بهتر است از سال دهم به فکر کنکور و داشتن برنامه ریزی درسی باشید.

مشاوره تحصیلی در دانشگاه

مشاوره درسی برخلاف تصور عمومی مختص به مدرسه و کنکور نیست. دانشگاه آخرین مقطع تحصیلی هر فرد است و اگر در کنار یک مشاور درسی مربوط به رشته خود که تمام مسیر را بلد بوده، باشید می توانید از چالش های این دوران نیز راحت تر عبور کنید.

شما می توانید از مدرسین نخبۀ دروس دانشگاهی سایت استادلینک در رشتۀ دانشگاهی خود به عنوان راهنما و مشاور کمک بگیرید. کافی است وارد صفحه اصلی سایت استادلینک شده و در قسمت سرچ، نام رشته مورد نظر خود را سرچ نمایید تا رزومه و سابقه کار استادهای هم رشتۀ خود را مشاهده کرده و مستقیم با آنها ارتباط بگیرید.

معیارهای مشاور تحصیلی خوب و باتجربه

هزینه کردن برای علم آموزی، کلاس خصوصی و مشاوره، فقط صرفاً یک هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده است. از بارزترین معیارهایی که می توان برای یک مشاور تحصیلی در نظر گرفت:

  • سابقه کار
  • میزان تحصیلات
  • رضایتمندی شاگردان قبلی
  • میزان اثرگذاری روی دانش آموز
  • میزان دستمزد نسبت به خدمات
  • شخصی سازی برنامه با توجه به روحیات دانش آموز
  • میزان پیگیر بودن
  • میزان اهمیت دادن به مسائل درسی و غیر درسی دانش آموز
  • و …

شما ار سایت تدریس خصوصی استادلینک می توانید بهترین مشاوران تحصیلی را برای فرزند خود انتخاب نمایید.

 

داغ‌ترین مطالب روز

دانلود سوالات امتحان نهایی جامعه شناسی دوازدهم انسانی دی 1397 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته انسانی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی جامعه شناسی رشته علوم انسانی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی و ترمیم […]

دانلود سوالات امتحان نهایی فیزیک 1 دهم رشته ریاضی فیزیک خرداد 1402 نوبت عصر با جواب و پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم و استاد خصوصی فیزیک امتحان نهایی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی فیزیک 1 دهم رشته ریاضی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه حل پاس شدن در امتحانات نهایی […]

دانلود سوالات امتحان نهایی دینی دوازدهم تجربی و انسانی و ریاضی دی 97 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته تجربی و انسانی و ریاضی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی دینی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی و رشتۀ انسانی و نحوه مطالعه صحیح این […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 1 =

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید