سفارش تبلیغ در استادلینک

افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی و تبعات بازار کار آن

افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی و تبعات بازار کار آن

در این مقاله به طور کامل در مورد آینده شغلی و بازار کار رشته های پزشکی و دندان پزشکی و ده سال آینده و تبعات افزایش پذیرش پزشکی و دادن پزشکی عمومی صحبت خواهیم کرد.

این مقاله توسط تیم سایت تدریس خصوصی استادلینک برای شما به رشتۀ تحریر در آمده و استفاده از آن با ذکر منع ( سایت استادلینک ) بلامانع می باشد.

سایت جستجوی معلم خصوصی و مشاور تحصیلی استادلینک

استادلینک؛ جامع ترین سایت جستجوی معلم خصوصی و مشاور درسی در سراسر کشور بوده که با ورود به صفحۀ اصلی سایت استادلینک، می توانید لیست بهترین معلمان خصوصی و مشاورین تحصیلی را به همراه رزومه، سابقۀ تدریس، فیلم نمونه تدریس و نمونه جزوات و سوالات امتحانی آنها تماشا کنید و در صورت نیاز و بدون واسطه با آنها ارتباط برقرار کرده و کلاس خصوصی برگزار کنید.

همچنین می توانید از طریق پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک، مشاوره ای جهت انتخاب بهترین معلم خصوصی و مشاور تحصیلی مدنظر خود داشته باشید.

افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی

افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401، برای سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی، با افزایش 1800 نفری پذیرش نسبت به سال 1400 روبرو شدیم که طبق آنچه گفته شده، قرار است به مدت 5 سال، هر سال 20% به افزایش پذیرش این چند رشتۀ محبوب رشتۀ تجربی، افزوده شود.

البته اکثر این افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندان پزشکی، مربوط به کد رشته های دارای تعهد خدمت است که می توانید در مقالۀ « پزشکی و دندان پزشکی با تعهد خدمت » در مورد پذیرش در رشته های تعهدی ( تعهد خدمت ) مفصل تر مطالعه کنید که البته در ادامه این مقاله نیز توضیحات مهمی خدمت شما ارائه می گردد.

رشته های با تعهد خدمت

رشته هایی هشتند که شما در حالت عادی و با توجه به رتبه کنکوری که آورده اید، مجاز به ورود در آنها نمی شدید ولی بنابر سیاست های کلان و محرومیت زدایی و در مناطق محروم، شما با رتبۀ نه چندان خوب، مجاز به ورود به رشته هایی همچون پزشکی یا دندان پزشکی یا … خواهید شد.

شما به عنوان یک پذیرفته شده رشته با تعهد خدمت ( رشته تعهدی ) موظف هستید، 1/5 برابر طول مدت تحصیل خود، در مناطق محرومی که وزارت بهداشت مشخص می کند، خدمت کنید. به عنوان مثال اگر درس شما 6 سال طول بکشد، موظف هستید 9 سال در مناطق محروم مشخص شده از طرف وزارت بهداشت خدمت کنید.

درآمد و حقوق پزشک و دندان پزشک تعهد خدمت

شما در طول گذراندن مدت تعهد خدمت خود، استخدام وزارت بهداشت بوده اید و از صبح تا ظهر را مشغول کار در مکان مشخص شده در منطقه محروم خواهید بود.

حقوق شما شبیه افراد طرحی بوده و اگر دقیق بخواهیم بگوییم در حال حاضر و در سال 1401، حقوق یک پزشک و دندان پزشک طرحی حدود 8 الی 9 میلیون تومان است.

کارانه چیست؟

نوعی تقسیم سود است. به زبان ساده هرچه یک پزشک و دندان پزشک تعهد خدمت، مریض بیشتری را ویزیت کند، درآمد نهایی آن از پایه حقوق مشخص شده بیشتر خواهد بود.

پس می توان گفت یک پزشک و دندان پزشک تعهدی، حقوق و درآمدی به صورت میانگین 12 الی 14 میلیون در ماه در سال 1401 دارد.

آیا در رشته های تعهد خدمت، می توان به صورت آزاد کار کرد؟

رشته های با تعهد خدمت - پزشکی و دندان پزشکی تعهدی

یک پزشک و دندان پزشک تعهد خدمتی، موظف است در طول خدمت خود، 6 روز هفته از صبح تا ظهر ( یک شیفت ) در خدمت وزارت بهداشت باشد و تا گذراندن کامل مدت تعهد خود، مدرک وی آزاد نمی شود.

البته یک پزشک و دندان پزشک تعهدی می تواند در شیفت بعدازظهر، به صورت آزاد، در منطقۀ محل خدمت خود کار کند. شما به عنوان یک پزشک یا دندان پزشک تعهدی می توانید مطلب داشته باشید یا در کلینیک کار کنید ولی مجاز نیستید از محل خدمت خود به استان یا شهر دورتری بروید.

آیا می توان در طول تعهد خدمت، آزمون تخصص شرکت کرد؟

شما شرایط گرفتن تخصص را تا نیمی از دوران تعهد ندارید و نمی توانید در آزمون تخصص شرکت کنید.

آینده بازار کار پزشکی و دندان پزشکی

با توجه به افزایش ظرفیت هایی که در قسمت های بالا گفته شد و با توجه به اینکه به عنوان مثال طول تحصیل دندان پزشکی عمومی، 6 سال است و اگر به صورت تعهدی شرکت کنید، حدود ده سال پس از فارغ التحصیلی، مدرک شما آزاد می شود می توان گفت:

  • بازار کار پزشکی و دندون پزشکی پس از فارغ التحصیلی و آزاد شدن مدرک شما، شبیه به مهندسان فعلی کشور خواهد بود.

آینده بازار کار پزشکی و دندان پزشکی

دلایل بازار کار خراب پزشکان و دندان پزشکان

شاید در نگاه اول افزایش پذیرش در پزشکی و دندان پزشکی و رشته های پر متقاضی و محبوب باعث خوشحالی شما شود، ولی از دید اقتصادی و بازار کار در آینده ای نزدیک شاهد پزشکان و دندان پزشکان بیکار، با توجه به نرخ رشد جمعیت پایین و در نتیجه بیمار پایین، خواهیم بود.

فرض کنید قبلاً در منطقه ای، روزانه 200 بیمار به دکتر مراجعه می کردند و در آن منطقه 5 دکتر وجود داشت. پس با این احتساب هر دکتر 40 بیمار را روزانه معاینه می کرد و اگر گردش مالی ویزیت هر بیمار را 1 میلیون در نظر بگیریم، هر دکتر روزانه 40 میلیون می شود.

بخاطر پول و درآمد بالا وارد رشته پزشکی و دندون پزشکی نشوید!

در مثال بالا فرض کنید اگر به جای 5 دکتر با 40 دکتر مواجهه شویم و با فرض ثابت بودن تعداد بیماران، سهم هر دکتر 5 بیمار در روز خواهد بود و این حالت درآمد نهایی هر دکتر به مراتب کمتر از حالت قبل خواهد بود.

پس اگر جزء افرادی هستید که به خاطر پول و درآمد بالا وارد این رشته ها می شوید، کمی منطقی باشید و با یک حساب سنجیده و اقتصادی، اقدام به انتخاب این رشته ها کنید.

فقط کسانی که علاقه دارند دکتر شوند

فقط کسانی که به این رشته ها علاقه دارند و عاشقانه برای آن تلاش می کنند وارد این رشته ها شوند. در این صورت بعد از فارغ التحصیلی و به مرور در منطقه خود شناخته خواهید شد و کم کم برای خود بازار کار پیدا خواهید کرد ولی اگر انتظار این را دارید که بعد از فارغ التحصیلی برای شما دم درب بنز پارک شده باشد باید بگوییم که متاسفیم و از این خبرها نیست.

همین الان هم برای دندون پزشکان بازار کار بسیار سخت هست و این عزیزان با پیج های اینستاگرام قوی و کلینیک های مجهز و بروز و با دادن تخفیف به مشتری یا قسطی حساب کردن هزینه درمان آنها، مشغول به فعالیت هستند.

با چه رتبه ای می توان در پزشکی و دندان پزشکی قبول شد؟

با چه رتبه ای می توان در پزشکی و دندان پزشکی قبول شد؟

با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 می توان گفت که با رتبه های نزدیک به 12 هزار کشوری نیز می توان در رشته های روزانه، پردیس، آزاد و با تعهد خدمت در رشته های پزشکی و داندان پزشکی قبول شد.

البته با توجه به اینکه گزینش رشته های با تعهد خدمت با افراد همان استان است می شود پیش بینی کنیم حتی بچه هایی با رتبه های 8000 در سهمیه نیز در این رشته ها پذیرفته شوند.

انتخاب رشته اصولی در استادلینک

اگر می خواهید یک انتخاب رشته اصولی و بی ذغذغه و اصولی داشته باشید می توانید از مشاوران تحصیلی سایت تدریس خصوصی استادلینک کمک بگیرید.

برای این منظور کافی است از طریق پشتیبانی واتساپ سایت تدریس خصوصی استادلینک اقدام نمایید و واژۀ ” انتخاب رشته تجربی یا ریاضی یا انسانی” یا ” انتخاب رشته نهم به دهم ” را ارسال نمایید.

مقالات مرتبط:

دانلود تمام دفترچه سوالات کنکور کنکور تجربی با پاسخنامه

دانلود سوالات امتحان نهایی دوازدهم

دانلود سوالات امتحان نهایی ( هماهنگ استانی ) سال نهم

5 پاسخ

  1. دیگه زیادی دارید حرف مفت میزینین اولا پزشکی رشته ای هست که هیچ وقت اشباع نمیشه چون بیمار ها تمومی ندارند دوما شما اگه بیل زن بودید باغچه خودتون رو بیل میزدین و نمیخواست دلتون به حال م دم بسوزه سوما پزشکا ی تعهدی ساعت کاری دارند مثل معلما و بعد از اون میتونن کار کنن تو بیما ستان و کلینیک خصوصی و حقوقشون حداقل ماهی ۳۰ تومنه پس بچه های مردم ر با حرفای بی ارزشتون بی انگیزه نکنین

  2. در مورد دندان پزشکا هم بگم همشون ماهی ۲۰۰ میلیون تومن ماهانه درامد دارند و این حرفای بی اساستون توهین به بچه های مردمه علم طب هیچ وقت بی ارزش نمیشه

  3. رشته های بی ارزش مهندسیرو با علم طب مقایسه نکنید این کجا و اون کجا بعدشم کسی که تعهدی پزشک شده ۱۰ سال که کار میکنه شناخته میشه و بهدم که ازاو شد همون بیمارا کلی براش منفعت میارن پس بهتره کمی عقلتون رو قبل نوشتن این چرندیات اب بکشید بعد شرو ور تحویل مردم بدید

    1. سلام به دوستان گرامی
      لطفا به هیچ رشته ای توهین نکنید
      سیاست کلی اموزش عالی اینه که فارغ التحصیل کل رشته ها رو افزایش بده و انحصار در هیچ رشته ای باقی نمونه
      در اینده ای نزدیک شاید تا دو سه سال اینده رشته های مرتبط با بدنه دولت و به اصطلاح کارمندی ارزش خودشونو از دست میدن یعنی با افزایش دستمزد ۲۰ درصدی حقوق و تورم میانگین ۶۰ درصدی کالا و خدمات عملا رشته های متصل به دولت و کارمندی قدرت خریدشون رو از دست میدن و بازار ازاد بهتر هستش
      پس در چند سال اینده رشته های که بازار ازاد خوبی دارن پرطرفدار میشن
      دورود فراوان

  4. رشته های بی ارزش مهندسی اگر نبود ک‌توی ابلح الان گوشی دست نمیگرفتی زر بزنی الان
    بی عقل جان
    همین گوشی رو مهندس ساخته
    نکنه اینم تو با ارشد و دکتری فارماکولوژیت ساختی..!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله