دانلود امتحانات نهایی پیش رو

چند ساعت در روز درس بخوانیم؟ | بهترین روش برنامه ریزی درسی

چند ساعت در روز درس بخوانیم؟ | بهترین روش برنامه ریزی درسی

چند ساعت در روز درس بخوانیم؟ | بهترین روش برنامه ریزی درسی

در این مقاله می خواهیم به سوالاتی از قبیل، چند ساعت در روز درس بخوانیم؟ میزان مطالعه هر درس در روز چقدر است؟ از چه مشاور تحصیلی برای پیشرفت در درس ها کمک بگیریم؟ و … بپردازیم.

این مقاله توسط تیم مشاوران تحصیلی سایت تدریس خصوصی استادلینک برای شما به رشتۀ تحریر درآمده و می توانید از طریق صفحه مشاوران تحصیلی سایت استادلینک، لیست بهترین مشاوران درسی را به همراه رزومه و سابقه کار و نظر شاگردان قبلی آنها مشاهده کرده و فیلم نمونه کار آنها را نیز تماشا نمایید و در صورت نیاز به صورت مستقیم با مشاور تحصیلی خود ارتباط بگیرید.

برنامه ریزی درسی با کمک مشاور تحصیلی

داشتن برنامه ریزی می تواند شما را راحت تر به اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت برساند. البته شایان ذکر است که تعادل برقرار کردن بین اهداف درسی و مسائل زندگی کار ساده ای نبوده و در این مسیر بهتر است از مشاور تحصیلی با تجربه کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که ویژگی های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و ممکن است شخصی با یک ساعت در روز مطالعه به نتیجه دلخواه خود برسد در حالی که عموم با روزانه 5 ساعت مطالعه و برنامه ریزی درسی به همان نتیجه برسند پس امر مشاوره تحصیلی کاری با جزئیات بوده و برنامه ریزی درسی هر شخص با شخص دیگر متفاوت می باشد.

برنامه ریزی درسی با کمک مشاور تحصیلی

اهداف برنامه ریزی درسی

بی نظمی و بی برنامگی در کوتاه مدت و بلند مدت باعث به هم ریختگی ذهنی می شود و هدف اصلی برنامه ریزی و نظم بخشیدن به امور برای بهبود عملکرد روزانه است. در بحث برنامه ریزی درسی اکثر دانش آموزان از مشاوران سایت تدریس خصوصی استادلینک این سوال را میپرسند که ” روزی چند ساعت مطالعه کنیم؟ ” که در ادامه به جواب این سوال می پردازیم.

وظیفه اصلی مشاور و برنامه ریز درسی

در مقالۀ « انواع مشاور و وظایف آنها » در این مورد به صورت جزئی صحبت کردیم ولی اگر بخواهیم به صورت کلی وظیفۀ یک مشاور تحصیلی را بیان کنیم می توان گفت که:

  • آگاهی به همۀ نیازهای تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
  • درک نیازهای روحی و روانی دانش آموز داشته باشد.
  • قدرت ارتباط گیری و قدرت بیان خوبی داشته باشد.

شما پس از مشاوره در چندین نوبت با یک فرد متخصص، متوجه می شوید که بهترین زمان مطالعه و بهترین تعداد ساعت مطالعه برای شما چقدر است و می توایند بهترین برنامه ریزی درسی را پیاده سازی و اجرا کنید.

چند ساعت در روز درس بخوانم؟ کمیت و کیفیت مطالعه

چند ساعت در روز درس بخوانم؟ کمیت و کیفیت مطالعه

شما تصور کنید در شب تاریک قصد عزیمت به جاده ای جنگلی بدون نور را دارید. وسایل کمک کننده در این سفر به شما فقط نور خودروی شما و دستگاه GPS و مکان یاب می باشد و با آنکه شما فراتر از نور جلوی خودروی خود را نمیبینید ولی چون به مکان یاب اطمینان دارید، به سفر خود ادامه می دهید.

قصۀ مشاور تحصیلی و برنامه ریزی درسی نیز به همین سبک است. برنامه های روزانه و هفتگی همان نور اتومبیل شما هستند و مشاور و برنامه ریز تحصیلی همان دستگاه GPS که از کل مسیر مطلع است.

چقدر در روز درس بخوانیم؟

پاسخ این سوال را مشاور تحصیلی بر اساس تیپ شخصیت و شرایط شما بهتر می تواند بدهد. می توانید در مقالۀ « 5 تست استعدادیابی معتبر » تیپ شخصیا خود را بشناسید و برای تفسیر آن از مشاوران سایت تدریس خصوصی استادلینک کمک بگیرید.

بسته به عوامل متعددی ممکن است یک دانش آموز برای مطالعۀ یک درس 1 ساعت زمان بگذارد و دانش آموز دیگر 4 ساعت و این اصلاً به استعداد طرفین باز نمی گردد و به عوامل بی شماری این موضوع در مبحث مشاوره و برنامه ریزی درسی بستگی دارد و مهم تر از میزان ساعت مطالعه، کیفیت ساعت مطالعه است.

نحوۀ برنامه ریزی درسی توسط مشاوران تحصیلی سایت تدریس خصوصی استادلینک

در برنامه ریزی درسی روزانه و هفتگی، بهتر است زمان دقیق مطالعۀ یک درس نوشته نشود. به عنوان مثال نوشته نشود که شنبه ساعت 8 تا 9:30 صبح به مطالعه ریاضی مبحث مثلثات سال یازدهم پرداخته شود.

نحوه صحیح برنامه ریزی درسی - چند ساعت در روز درس بخوانیم؟

دلیل این امر این است که ممکن است دانش آموزی این مبحث را در حدود 1 ساعت به پایان برساند و دانش آموز دیگری همین مبحث را در 5 ساعت مطالعه کند و بهتر است در برنامه درسی نوشته شود تایم اول، مطالعه و مرور مثلثات سال یازدهم. خود مشاور بر اساس شناختی که از شما در دو سه هفتۀ اول برنامه ریزی پیدا می کند، تعداد تایم ها و سرعت مطالعاتی شما را خواهد فهمید.

کنکوری ها چند ساعت در روز مطالعه کنند؟

مشاوره و برنامه ریزی درسی برای کنکوری ها کمی متفاوت است. در حال حاضر یک دانش آموز دوازدهم با سه چالش زیر در سال کنکور مواجهه است:

  1. مطالعه دروس سال دوازدهم و آمادگی برای امتحانات نهایی
  2. برنامه ریزی درسی و مرور برای دروس سال یازدهم و دوازدهم
  3. آمادگی برای شیوه های تست زنی و افزایش سرعت عمل

در اینجا بخاطر حجم بالای فعالیت و محدودیت زمانی، نیاز به افزایش تایم های مطالعاتی و در نهایت افزایش ساعت مطالعه است. در ادامه راهکارهایی برای افزایش ساعت مطالعه در سال کنکور ارائه می گردد.

چگونه ساعت مطالعه را در سال کنکور افزایش دهیم؟

کنکوری ها چند ساعت در روز مطالعه کنند؟

در مقالۀ « 15 ساعت مطالعه در روز » به طور مفصل در مورد این قضیه که چگونه ساعت مطالعه را تا 15 ساعت در روز با کیفیت افزایش دهیم صحبت شد و می توانید از مقالۀ مذکور روش ها گفته شده را مطالعه نمایید.

اگر به فکر قبولی در کنکور سراسری در رشته های پرطرفدار و آینده دار هستید، نیاز است روزی 10 الی 15 ساعت مطالعه داشته باشید و اگر به فکر قبولی در کنکور سراسری در رشته های عادی و رتبه های معمولی هستید، برنامه ریزی درسی شما با روزی 5 الی 6 ساعت مطالعه نیز پاسخگو است.

روزی چند ساعت دروس اختصاصی را مطالعه کنیم؟

دانش آموزان کنکوری و حتی دانش آموزانی که هدف اصلی آن قبولی در امتحانات نهایی و امتحانات مدرسه است، همواره این سوال را دارند که روزی چند ساعت دروس اختصاصی را مطالعه کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، میزان مطالعه هر درس اختصاصی را ذکر خواهیم کرد:

1- روزی چند ساعت زیست بخوانیم؟

زیست شناسی از دروس سرنوشت ساز کنکور تجربی و از جمله دروس بسیار مفهومی سیستم آموزشی است که در برنامه ریزی درسی جایگاه به خصوصی دارد.

میزان مطالعه آن بسته به نحوۀ تدریس معلم مدرسه یا معلم خصوصی متفاوت است می توانید از روزی 1 تا 3 ساعت زمان مطالعه را به خود اختصاص دهد. البته نظر نهایی بهتر است توسط مشاور تحصیلی یا مشاور کنکور شما بیان شود.

2- روزی چند ساعت شیمی بخوانیم؟

درس شیمی از جمله دروس بسیار تاثیر گذار کنکور در هر دو رشته ریاضی و تجربی بوده که سوالات آنرا می توان به سه دستۀ مفهومی، حفظی و حلی تقسیم کرد و پتانسیل بالایی در ترکیب مطالب با هم دارد.

مطالب درس شیمی در همۀ بخش ها باید به دقت و با جزئیات ” همانند درس زیست ” و با وسواس تمام مطالعه شود چرا که سوالات مفهومی و دشوار از آن می تواند مطرح شود. استمرار در خواندن درس شیمی و زیست و مرورهای متوالی و مناسب برای این دو درس واجب است.

ساعت مطالعه درس شیمی در هر روز بهتر است حداقل 90 دقیقه باشد و باز هم این عدد بسته به توانایی های فرد، گیرایی در کلاس خصوصی و مدرسه و در نهایت نظر مشاور درسی متفاوت بوده و بهتر است با نظر مشاور در برنامه ریزی درسی قرار گیرد.

3- چند ساعت در روز فیزیک بخوانیم؟

درس فیزیک نسبت به درس شیمی، حلی تر بوده و حفظیات و مفاهیم کمتری دارد و اغلب دانش آموزانی که پایۀ درس ریاضی آنها قوی است، به این درس نیز تسلط کافی را دارند. اگر در درس ریاضی ضعیف هستید یا مفاهیم اولیه درس فیزیک را متوجه نشده اید می توانید از اساتید خصوصی درس ریاضی و فیزیک سایت استادلینک کمک بگیرید.

اگر مفاهیم ابتدایی درس فیزیک را در کلاس مدرسه یا کلاس خصوصی فیزیک، به خوبی فراگرفته اید بهتر است روزانه حداقل 1 ساعت به مرور مطالب گذشته همراه با حل تست و روزانه حداقل 1 ساعت به مطالعه مطالب جدید بپردازید و در مجموع با نظر مشاور درسی روزانه 2 ساعت مطالعه فیزیک را در برنامه درسی خود قرار دهید.

4- ساعت مطالعه ریاضی برای کنکور؛ روزی چند ساعت ریاضی بخوانیم؟

اگر پایه قوی در ریاضی دارید می توانید روزی 1 الی 2 ساعت به مطالعه و مرور مطالب درس ریاضی با نظر مشاور در برنامه ریزی درسی خود اختصاص دهید.

اگر در درس ریاضی ضعیف هستید به احتمال زیاد در بخش های محاسباتی درس شیمی و درس فیزیک نیز ضعف دارید و بهتر است از مشاور تحصیلی خود بخواهید به شما معلم خصوصی خوب برای درس ریاضی معرفی کرده تا با سرعت عمل بیشتری به روند مطالعاتی بازگردید.

5- روزی چند ساعت زبان انگلیسی بخوانیم؟

با آنکه دروس عمومی در کنکور حذف شده اند ولی درس زبان را در سال کنکور و بعد از آن فراموش نکنید. با داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب، می توانید به کلاس های گروهی و خصوصی زبان رفته و مهارت خود را حفظ و افزایش دهید.

برای پیشرفت در مسائل کاری آینده، اپلای به خارج از کشور بعد از فارغ التحصیل شدن ( پذیرش در دانشگاه های خارج کشور پس از گرفتن مدرک کارشناسی ) و بسیار از موارد به مهارت زبان انگلیسی نیاز دارید و توصیه می کنیم، روزی 1 ساعت را به مرور زبان اختصاص دهید.

برای قبولی در تیزهوشان و نمونه دولتی چند ساعت در روز درس بخوانیم؟

برای قبولی در تیزهوشان و نمونه دولتی چند ساعت در روز درس بخوانیم؟

اغلب خانوده ها این سوال را دارند برای آنکه فرزندشان در امتحان تیزهوشان و امتحانات مدارس نمونه دولتی یا مدارس خاص قبول شوند، چند ساعت در روز مطالعه لازم است؟

برای دقیق تر پاسخ به این سوال، مشاوران سایت تدریس خصوصی استادلینک به پارامترهای زیر نیاز دارند:

  • سابقه تحصیلی دانش آموز
  • سطح علمی دانش آموز
  • توانایی ها و استعدادهایی که خانواده بیان کرده و بطور دقیق تر از تست های استعدادیابی مشخص می شود.
  • عادت های مطالعاتی گذشته دانش آموز
  • و …

اهمیت برنامه ریزی درسی متوسطه اول

برنامه ریزی درسی متوسطه اول بخاطر مسائل بلوغ و تغییر پایه و انتخاب رشته نهم به دهم که سرنوشت ساز است، بسیار مهم بوده و بهتر است توسط مشاوران تحصیلی انجام شود که با یک برنامه ریزی درسی روزانه 3 الی 4 ساعته و به صورت اصولی، شانس قبولی فرزند شما به شدت در مدارس ذکر شده افزایش می یابد.

بهترین روش برنامه ریزی روزانه

همانطور که 5 انگشت دست همانند هم نیستند، دانش آموزان هم از لحاظ گوناگون با هم متفاوت هستند و برنامه ریزی درسی هر دانش آموز و نحوۀ مطالعۀ او با توجه به توانایی ها و اهداف تحصیلی وی متفاوت است.

این توانایی ها بهتر است توسط یک مشاور تحصیلی کشف و با برنامه ریزی و نحوه صحیح مطالعه دروس، شکوفا شود. در ادامه این بحث به تکنیک های مشترک برای نوشتن یک برنامه ریزی درسی با کیفیت می پردازیم.

1- چگونه روز و هفته خود را سپری می کنید؟

همانطور که گفته می شود “برای شناخت یک فرد به دوستان او نگاه کنید”، برای پی بردن به آیندۀ یک فرد نگاه کنید که چگونه روز خود را سپری می کند و اوقات بیکاری و کارهای فوق برنامه او کدام است.

برای داشتن یک برنامه درسی خوب، ابتدا مشخص کنید در روز چه کارهای متداولی انجام می دهید و معمولاً تایم ها بیکاری شما چه اوقاتی است. قبل از شروع و اقدام به برنامه چه توسط خودتان و چه توسط مشاور تحصیلی چند هفته در مورد کارهایی که در طول روز انجام می دهید، تحقیق و یادداشت برداری کنید.

2- الویت بندی کارها برای یک برنامه ریزی خوب

اگر بتوانید کارهای روزانه، هفتگی و … خود را بر اساس ترتیب اهمیت، دسته بندی و الویت بندی نمایید، به تمرکز شما افزوده و از استرس های ناشی از دیر انجام شدن کارهای مهم کاسته می شود.

با این کار با نشاط و انرژی بیشتری مسیر برنامه ریزی شده را طی می کنید و به توانایی خود ایمان می آورید.

3- تقسیم بندی مسائل بزرگ به قسمت های کوچک تر

ممکن است برداشتن یک سنگ بسیار بزرگ، در ابتدا کاری بسیار دشوار به نظر آید اما به کوچک کردن آن و آهسته و پیوسته جابجا کردن آن، در نهایت به هدف خود با صبر و تلاش و برنامه ریزی درست، خواهید رسید.

بعنوان مثال اگر شما در درس ریاضی و قسمت های محاسباتی درس فیزیک و شیمی مشکل دارید می توانید با یک برنامه ریزی اصولی، قدم به قدم، با صبر و حوصله و تلاش، در این درس پیشرفت کنید و حتی از خیلی از هم کلاسی های خود بهتر شوید.

4- از زمان های مرده خود بهترین استفاده را ببرید

اکثر ما در طول روز زمان های مرده ای مانند زمان نشستن در اتوبوس برای رسیدن به مقصد را داریم. در طول دوران دانشگاه، یکی از اساتید ما، با استفاده بهینه از همین زمان های مرده، چندین جلد کتاب درسی دانشگاهی نوشته بودند.

شما می توانید در زمان های مرده خود به مرور لغات درس زبان یا گرامز آن بپردازید و یا حتی تست های را به همراه داشته باشید تا علاوه بر افزایش تمرکز، بخشی از فعالیت های داخل خانۀ خود را نیز انجام داده باشید.

5- هر شب برنامه فردا را مرور کنید

اول از همه سعی کنید که برنامه شما مکتوب باشد. می توانید در قسمت نوت موبایل خود برنامه ریزی انجام شده را یادداشت نمایید. یک ضرب المثل ژاپنی است که می گوید ” یک قلم بی رنگ بهتر از هزار حافظۀ پر رنگ است ”

مرور برنامه در شب قبل، باعث می شود که ذهن شما نظم بگیرد و خود را ملزم به انجام آن کند. شاید برای شما پیش آمده باشد که وقتی موبایل خود را برای ساعت مشخصی تنظیم کرده اید، حتی زودتر از به صدا در آمد موبایل، از خواب بیدار شدید.

6- ایجاد تعامل بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

اهداف کوتاه مدت شما مانند قطعات پازلی است که در کنار هم یک نقشۀ کامل که همان اهداف بلند مدت شماست را می سازد. کارهای کوچکی مانند مقید بودن به برنامه روزانه و هفتگی، در نباعث پیشرفت چشمگیر شما خواهد شد.

سعی کنید که کارهایی را به برنامه خود وارد کنید که به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت شما کمک کند. به عنوان مثال انجام ورزش منظم باعث نشاط شما می شود که به مرور عملکرد درسی شما بهبود میبخشد.

7- به حرف همه گوش نکنید و جزوگیر نشوید

هر شخصی در کار خود شاید متخصص باشد ولی در امور دیگر، توانایی های لازم را ندارد. به حرف و توصیه های هر شخصی لازم نیست گوش کنید. در زمینه های درسی یهتر شخص مشاور تحصیلی و والدینتان است.

سعی کنید با والدین و مشاور خود در زمینه های درسی مشورت بگیرید و به توصیه های آنها گوش کنید و به حرف سایرین که ممکن است پشتوانه علمی نداشته باشد و فقط جذابیت های اولیه ای داشته باشد، گوش نکنید.

دانلود جدول برنامه ریزی درسی روزانه، هفتگی، ماهانه استادلینک

بهترین روش برنامه ریزی روزانه - دانلود جدول برنامه ریزی درسی روزانه، هفتگی، ماهانه استادلینک

در بخش جدول برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه توسط مشاوران سایت تدریس خصوصی استادلینک به رایگان برای شما عزیزان تهیه شده است که با استفاده از آن به پیشرفت های تحصیلی نائل شوید.

دانلود جدول برنامه ریزی روزانه استادلینک
دانلود جدول برنامه ریزی هفتگی استادلینک
دانلود جدول برنامه ریزی ماهانه استادلینک

خدمات مشاوره تحصیلی سایت استادلینک

استادلینک؛ جامع ترین وبسایت جستجوی معلم خصوصی و مشاور تحصیلی در سراسر کشور بوده که می توانید از طریق پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک، مشاوره ای جهت گرفتن بهترین مشاوران تحصیلی و معلم های خصوصی را داشته باشید.

داغ‌ترین مطالب روز

دانلود سوالات امتحان نهایی زبان انگلیسی دوازدهم تمامی رشته ها خرداد 1400 همراه با پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی رشته تجربی و ریاضی و انسانی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی زبان انگلیسی رشته تجربی، ریاضی و انسانی و نحوه مطالعه صحیح این درس و راه […]

دانلود سوالات امتحان نهایی زبان انگلیسی 1 دهم 23 خرداد 1403 همراه با جواب و پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم خصوصی و تدریس خصوصی ویژه امتحانات نهایی دانلود سوالات امتحان نهایی انگلیسی دهم خرداد 1403 برای دانلود سوالات امتحان نهایی زبان انگلیسی 1 دهم 23 خرداد 1403 همراه با جواب و پاسخنامه تشریحی، روی […]

دانلود سوالات امتحان نهایی ریاضی و آمار 2 یازدهم انسانی و معارف اسلامی خرداد 1402 غایبین مجاز و موجه با جواب و پاسخنامه تشریحی + معرفی بهترین معلم و استاد خصوصی امتحان نهایی ریاضی انسانی در ادامه با بارم بندی امتحان نهایی ریاضی و آمار 2 یازدهم رشته علوم انسانی و معارف اسلامی و نحوه […]

جدیدترین مطالب

دیدگاه ها و انجمن پرسش و پاسخ

درج نظر یا ایجاد یک مسئله جدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 9 =

 اشتراک گذاری این مقاله

این مقاله را برای شخص دیگری به اشتراک بگذارید