سفارش تبلیغ در استادلینک

پزشکی و دندانپزشکی با تعهد خدمت

پزشکی و دندان پزشکی با تعهد خدمت

سلام به شما استادلینکی های عزیز، در این مقاله می خواهیم در مورد رشته های تعهد دار یا رشته های دارای تعهد خدمت بیشتر توضیح دهیم. همچنین شرایط تحصیل در پزشکی و دندانپزشکی با تعهد خدمت را به طور کامل توضیح می دهیم. پس مطالعه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید و تا پایان با ما باشید.

این که می گویند رشته ای دارای تعهد خدمت است، یعنی چی؟

رشته های تعهد خدمت دار یا اصطلاحا رشته های تعهدی، آنهایی هستند که دانشجویان بعد از اتمام تحصیل وظیفه دارند که طرح اجباری تعهد خدمت را بگذارنند و در این مدت در یکی از مناطق محرومی که وزرات بهداشت مشخص می کند، خدمت کنند.
مثلا در رشته تجربی، ما یک سری رشته ها داریم که تعهد خدمت دارند. یعنی شما با یک رتبه بالاتر می روید این رشته ها و دانشگاه ها را ثبت نام می کنید، ولی یک سری تعهداتی به وزارت بهداشت می دهید.

هدف از گرفتن تعهد خدمت چیست؟

بحث گرفتن تعهد در این رشته ها زمانی آغاز شد که وزارت بهداشت تصمیم گرفت، برای مناطق محروم نیروی انسانی تربیت کند. بنابراین قرار شد که افراد با رتبه های بالاتر از حد معمول، بتوانند در رشته هایی مثل پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی و یک سری از رشته های پیراپزشکی در ازای تعهد خدمت، پذیرش شوند.  
به این صورت که شما درس می خوانید ولی بورسیه وزارت بهداشت هستید. یعنی این که چون شما با رتبه تان در پزشکی قبول نمی شوید، به این شرط می توانید وارد دانشگاه شوید و سر کلاس بنشینید که بعد از تحصیل به مدت سه برابر طول دوره تحصیل ( یعنی 18 تا 21 سال) را در خدمت وزارت بهداشت باشید.

رشته های تعهد دار پزشکی :

پزشکی دندانپزشکی مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
پرستاری هوشبری تکنولوژی اتاق عمل
داروسازی فوریت های پزشکی گفتار درمانی
علوم آزمایشگاهی مامایی کار درمانی
رادیولوژی مهندسی بهداشت محیط فیزیوتراپی
اتاق عمل فناوری اطلاعات سلامت علوم تغذیه
شنوایی سنجی تکنولوژی پرتو شناسی بهداشت عمومی

شرایط پزشکی یا دندانپزشکی با تعهد خدمت به چه صورت است؟

  1. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، متقاضیان این رشته ها باید به مدت سه برابر دوره تحصیل طرح خدمت اجباری را بگذرانند. بنابراین در رشته های پزشکی که دوران تحصیل 7 سال طول می کشد، دوره خدمت حداکثر 21 سال می باشد.
  2. شما بعد از تحصیل باید در مناطقی که وزرات بهداشت تعیین می کند، خدمت کنید. علاوه بر آن تا زمانی که حداقل نصف دوره خدمت را نگذارنده باشید، نمی توانید ادامه تحصیل دهید. یعنی برای رشته های پزشکی باید حداقل 10 سال خدمت کنید تا بتوانید در مقاطع بالاتر تحصیل کنید و تخصص بگیرید. بنابراین یک سری محدودیت هایی دارد مثل این که نمی توانید مطب داشته باشید و بحث رفت و آمد به محل خدمت هم هست.
  3. از نظر حقوق و مزایا دقیقا مثل افراد عادی هستید که در آن منطقه مشغول گذراندن طرحشان هستند. مثلا یک پزشک، دندان پزشک و داروساز طرح خدمت در مناطق محروم، بسته به عملکردش، حداقل 10 میلیون درآمد دارد که شما هم دقیقا مثل آنها از وزارت بهداشت حقوق می گیرید.

توجه: این شرایطی هست که در دفترچه آمده است. اما بر طبق اعتراضاتی که در این سالها صورت گرفته، یک مقدار قوانین سختگیرانه آن در حال تغییر هستند. به عنوان مثال، کم شدن طول خدمت یا تغییرات در مورد گرفتن تخصص. ولی فعلا قوانین همین است.

شرایط تحصیل در رشته های غیرپزشکی با تعهد خدمت چیست؟

  1. مدت زمان طرح خدمت در غیر پزشکی ها کمتر از پزشکی ها هست. دلیل آن هم این است که مدت زمان تحصیل در آنها نیز کمتر از پزشکی ها می باشد. بنابراین شرایط به نسبت آسان تر است.
  2. افرادی که با استفاده از سهمیه مناطق محروم در این رشته ها قبول شده اند، باید بعد از اتمام تحصیل به اندازه 2 برابر مدت زمان تحصیل، در مناطق محروم استان خود خدمت کنند.
  3. متقاضیانی که با سهمیه منطقه 2 و 3 در دوره های روزانه در حال تحصیل هستند، بعد از اتمام تحصیل باید به اندازه 2 برابر دوره تحصیل، در نقاطی از کشور که برای آنها مشخص می شود، خدمت کنند.
  4. داوطلبانی که با سهمیه مناطق 1، خانوده شهدا و رزمندگان و ایثارگران، پذیرفته شده اند، نیز باید به مدت 1 برابر دوره تحصیل خود، طرح خدمت را بگذارنند.

مقالات مرتبط:

اگر مقاله ، 3 ترفند قبولی در پزشکی با رتبه بد را هنوز نخواندید، اینجا کلیک کنید.

رتبه خوبی ندارم، پشت کنکور بمانم؟

هر سوالی داشتید می توانید در بخش نظرات یا در دایرکت پیج استادلینک بپرسید تا به آنها پاسخ دهیم.

برای ثبت نام در طرح انتخاب رشته، با شماره 03132505232 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله