سفارش تبلیغ در استادلینک

قانون قبولی در رشته های روزانه و محرومیت در کنکور

قانون قبولی در رشته های روزانه و محرومیت در کنکور

سلام به همه استادلینکی های عزیز، سوال بسیار متداول و پرتکراری که از ما می پرسید و متاسفانه مشاهده می شود که برخی از همکاران محترم هم اشتباه پاسخ می دهند، بحث قبولی در رشته های روزانه و محرومیت از کنکور 1401 می باشد. در ادامه می خواهیم در مورد موارد محرومیت در کنکور بیشتر صحبت کنیم. پس حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. چون احتمالش هست که برای شما هم این مسئله پیش بیاید و ندانید که باید چه کار کنید؟ و بهترین و درست ترین تصمیم چیست؟

قانون قبولی در دوره های روزانه و محرومیت از کنکور

طبق قانون در دانشگاه سراسری، اگر یکی از رشته های روزانه را قبول شوید( چه در دانشگاه ثبت نام کنید چه نکنید یا به دانشگاه بروید و انصراف دهید). به خاطر این که جای یک نفر را اشغال می کنید و به بیت المال ضرر می رسانید، سال آینده از انتخاب رشته دانشگاه های روزانه محروم می شوید. علاوه بر آن محرومیت از دادن کنکور در سال آینده، می تواند به خاطر تقلب در کنکور و از این موارد باشد.

نکته: توجه داشته باشید که این ممنوعیت شرکت در کنکور، فقط یک سال وجود دارد. بنابراین برای کنکورهای سراسری سال های بعد هیچ مانعی وجود ندارد.

چه مواردی سبب محرومیت در کنکور می شود؟

عامل اصلی محرومیت در کنکور را در بالا به آن اشاره کردیم. علاوه بر آن، عوامل دیگری وجود دارد که باعث ممنوعیت شرکت در کنکور هستند که در زیر می آوریم.

  • دانشجویان پزشکی که طرح اجباری نیروی انسانی شامل آنها می شود، تا زمانی که طرح آنها به اتمام نرسیده، نمی توانند در کنکور شرکت کنند.
  • افرادی که در یکی از مقاطع تحصیلی روزانه کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و کاردانی در حال تحصیل هستند، نمی توانند در کنکور سال بعد ثبت نام کنند.
  • داوطلبان آقا که مشکل نظام وظیفه دارند.
  • یک قانون نیز وجود داشت که افرادی که از کنکور سال 63 به بعد، دو بار در دوره های روزانه، ثبت نام و در یکی از آنها قبول شده بودند، نمی توانستند در کنکور 1401 شرکت کنند. البته این قانون با رأی دیوان عدالت لغو شد و الان شرکت در کنکور سال های آینده برای این افراد مانعی ندارد.

در چه شرایطی محرومیت از کنکور سال آینده برداشته می شود؟

به جزء محرومیتی که در بالا گفتیم، محرومیت دیگری وجود ندارد. همچنین استثناهایی هست که باعث رفع همین محرومیت هم می شود.
به عنوان مثال، اگر احیانا رشته ای را اشتباه زده باشید یا بالا پایین وارد کرده باشید، یا مثلا احساس می کردید، رشته بهتری قبول می شدید. در این صورت می توانید مهر و آبان درخواستتان را به کمیسیون ویژه سازمان سنجش اعلام کنید. سپس کمیسیون نظر سنجی می کند و جلسه تشکیل می دهد. در صورتی که درخواست شما را مجاز دانستند، حتی می توانید سال آینده در کنکور شرکت و انتخاب رشته روزانه هم انجام دهید.

پس این نکته که می شنوید که اگر کسی در دوره های روزانه قبول شد ، سال آینده کلا از کنکور دادن محروم می شود، یا  کلا به هیچ وجه دیگر نمی تواند در کنکور سال آینده شرکت کند، بحث اشتباهی است.

در چه صورت منعی برای شرکت در کنکور سال بعد وجود ندارد؟

باز هم تاکید می کنیم، طبق قوانین موجود سازمان سنجش، قبولی در دوره های روزانه ( با آزمون یا با سوابق تحصیلی ) شما را از شرکت در دوره های روزانه سال آینده محروم می کند. البته اگر شما شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد، خودگردان یا مجازی قبول شوید، هیچ کدام از این موارد روزانه محسوب نمی شود و با خیال راحت می توانید در کنکور سال آینده شرکت و دوره های روزانه را انتخاب کنید.

مقالات مرتبط:

ما در مقاله ای دیگر، به شما به طور کامل آموزش می دهیم که چگونه برای رفع محرومیت در کنکور درخواست دهید؟

کارنامه سبز چیست و چه کاربردی دارد؟

شرایط پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

شما می توانید سوالاتتان را در دایرکت پیج استادلینک بپرسید تا به آنها پاسخ دهیم.

برای ثبت نام در طرح مشاوره، با شماره  03132505232تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله