سفارش تبلیغ در استادلینک

انگیزه برای درس خواندن ندارم | چگونه عاشق درس خواندن شویم؟

انگیزه برای درس خواندن ندارم | چگونه عاشق درس خواندن شویم؟

در این مقاله، به ریشه های عدم انگیزه برای درس خواندن می پردازیم و همچنین راهکارهایی را ارائه می دهیم که توسط آن عاشق درس خواندن شوید و میل شما به مطالعه زیاد شود.

این مقاله توسط تیم مشاوران سایت تدریس خصوصی استادلینک برای شما عزیزان تهیه شده است.

علت بی انگیزگی و بی حوصلگی در درس خواندن چیست؟

شاید بارها و بارها از زبان دانش آموزان یا دانشجویان شنیده باشید که انگیزه ای برای درس خواندن ندارند. علت این بی حوصلگی تحصیلی را می توان موارد زیر در نظر گرفت:

1) نداشتن هدف و نداشتن برنامه برای آینده:

اگر شما هدف و برنامه برای انجام کاری از جمله مطالعه و درس خواندن نداشته باشید، به مرور خسته، بی انگیزه و بی حوصله خواهید شد. با یک مثال این مطلب را بهتر تفهیم می کنیم.

یک کشاورز را در نظر بگیرید که شبانه روز تلاش می کند. او این تلاش را به خاطر این انجام می دهد که امید دارد محصول او پس از مدت زمانی به نتیجه رسیده و به هدف خود می رسد و چون این امید به آینده را دارد، پس از تلاش خود دست بر نمی دارد. تحصیل و درس خواندن هم مانند کشاورزی زمان بر بوده و اگر در مسیر خود بی برنامه و بی هدف و نا امید به آینده باشید، دل سرد خواهید شد.

2) ایده آل گرا بودن و آرمانی فکر کردن:

دانش آموران و دانشجویانی وجود دارند که تا تمام امکانات برای آنها به صورت کامل مهیا نباشد، شروع به درس خواندن نمی کنند. ایده آل و کمال گرا بودن برای شروع هر کاری، باعث می شود که چه بسا آن کار اصلاً شروع نشود چه برسد بخواهیم به نتیجه برسد!

علت بی انگیزگی در درس خواندن چیست؟

3) تصور غلط از خود و توانایی هایمان:

اگر فکر کنید که دانش آموز تنبلی هستید، به صورت ناخوداگاه، این فکر تنبلی روی تحصیل شما اثر گذاشته و به مرور رفتارهایی انجام می دهید که باعث افت تحصیلی شما می شود. ممکن است شما شخصی باشید که ترجیح دهید در شب بجای روز مطالعه داشته باشید. بهتر است توانایی ها و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید تا به کمک شرایط روحی خودتان، بهترین برنامه ریزی را داشته باشید.

4) عدم تمرکز در زمان مطالعه:

یکی از عوامل مهم بی انگیزگی تحصیلی، عدم مطالعه موقع درس است. بهتر است ریشه های حواس پرتی و عدم تمرکز را شناسایی کنید. اگر در محیط پر سر و صدا مطالعه می کنید، به کتاب خانه یا پانسیون بروید. اگر عدم تمرکز شما بخاطر گوشی موبایل و شبکه های اجتماعی است، مدت استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی را مطالعه کنید. در مقاله ای دیگر در مورد گوشی موبایل و شبکه های اجتماعی مفصل صحبت خواهیم کرد.

علت بی حوصلگی در درس خواندن

5) عدم اجرای برنامه درسی:

اگر برنامه ریزی درسی و مطالعاتی دارید، در صورتی که آن برنامه درست و بر اساس معیارها و ویژگی های شما نوشته شده باشد ولی شما به مرور از انجان آن کوتاهی کنید، این کار کم کم حس بی خیالی و بی تفاوتی و عدم مسئولیت شما نسبت به برنامه درسی را افزایش داده و به مرور باعث افسردگی و افت تحصیلی شما می شود.پس سعی کنید نسبت به برنامه درسی خود متعهد باشد. در ادامه در مورد ویژگی یک برنامه درسی خوب و اصولی صحبت خواهیم کرد. اگر احتیاج به مشاور تحصیلی خوب و با تجربه دارید، واژۀ مشاوره را به همراه نام ” استاد لینک” به پشتیبانی واتساپ استادلینک پیام دهید.

6) تعیین درست ارزش های زندگی:

اگر شما در محیطی باشید که درس خواندن و مطالعه و پژوهش جزء ارزش های آن محیط باشد، به صورت ناخودآگاه به این موارد علاقه پیدا کرده و جزء ارزش های زندگی شما می شود. بخشی از این تعیین ارزش ها محیطی است و بخشی درونی. شما می توانید از طریق بخش درونی، برای تحصیل خود ارزش خلق کرده و با دانستن آیندۀ کاری و مالی آن، با هدف و انگیزۀ بیشتری به تحصیل خود ادامه دهید.

7) افت تحصیلی و تبعات آن

گاهی پیش می آید که شما با آنکه وقت زیادی برای درس میگذارید، ولی نتیجه مطلوب را نگرفته و این مورد کمکم باعث افت تحصیلی شما و ایجاد بی انگیزگی در شما خواهد شد. برای جلوگیری از این تلاش های بی ثمر، بهتر است نحوه مطالعه هر درس را به خوبی بیاموزید. برای این مورد کافی است از معلم هر درس مشورت بگیرید که چگونه هر درس را مطالعه کنید.

نتایج خطرناک بی انگیزگی در درس خواندن چیست؟

یکی از تبعات اهمال کاری و بی تفاوت بودن به نتیجۀ نمرات و تحصیل، تاثیر بسیار منفی در شخصیت شما است. شما با نخواندن درس، مدام در ترس و دلهوره و فرار از معلم بابت پرسش و پاسخ و امتحان هستید و اگر این کار ادامه پیدا کند، شخصیت ترسو و ضعیفی در دوران تحصیل پیدا خواهید کرد که در آینده و پس از اتمام تحصیلاتان، مهمان شما خواهد ماند.

خطرات بی انگیزگی در مطالعه و درس خواندن

علاوه بر آن، احتمال ایجاد بدقولی در شما نیز بالا می رود؛ بخاطر آنکه به خودتان یا معلم و والدین قول می دهید که جبران کنید ولی هیجچ اقدامی برای آن انجام نداده و در ذهن خودتان و دیگران به عنوان آدم بدقول شناخته می شوید.

روش های ایجاد انگیزه در درس خواندن

در این قسمت چند روش کوتاه و موثر برای ایجاد انگیزه مطالعاتی برای شما عزیزان توسط تیم مشاوران سایت استادلینک تهیه شده است. پس با دقت آنها را دنبال کرده و تا انتها با ما همراه باشید.

1- قدم های کوتاه و موثر بردارید.

قدم های کوچک و موثر در مطالعه

در رسیدن به نتیجه اول از همه عجول نباشید. رفع کاستی ها و مشکلات قبلی نیاز به زمان و مشورت با مشاور دارد. مهم تر از همه آرمان گرا و کمال گرا نباشید. اگر در ابتدای کار قصد برداشتن قدم های بیشتر از توانایی خود بدون هیچ آمادگی داشته باشید، قطعاً در آیندۀ نزدیک به مشکل خواهید خورد.

هر چه قدم ها و اهداف شما کوچک تر باشد، اجرا و انجام آنها آسان تر و در مدت زمان کوتاه تری بوده و هم ایجاد انگیزه در شما بالاتر رفته و هم به قلۀ موفقیت نزدیک تر و نزدیک تر خواهید شد.

2- افکار خود را کنترل کنید.

کنترل ذهن در هنگام مطالعه

مغز شما موجود بسیار هوشمند و عجیبی است. کلام شما بسیار بسیار بر مغزتان اثر می گذارد و باعث فرستادن سیگنال های خوب و بد به آن می شود. اگر دیگران یا خودتان مدام تکرار کنید که دانش آموز تنبلی هستید، این سخن در پس زمینۀ ذهنتان نقش بسته و مغز دستور کارهایی می دهد که نتیجۀ آن باعث افت تحصیلی و بی اگیزگی به درس می شود.

حتماً به آهنگ هایی که گوش می دهید و با اشخاصی که به عنوان دوست با آنها معاشرت می کنید دقت کنید و آنها را وسواس تمام انتخاب کنید.

3- در زمان های مناسب در بخوانید.

برخی از دانش آموزان در صبح بهتر مطالب را درک می کنند و برخی دیگر در عصر و شب. مدل خود را شناسایی کنید و بهترین زمانی که بازدۀ درس خواندن شما بالا است را انتخاب کنید. زمان های مرده را هم فراموش نکنید. قطعاً همۀ ما در طول روز زمان های بلا استفادۀ زیادی داریم که در آنها  می توان برنامه ریزی های کوچک و موثر انجام دهیم.

4- افت تحصیلی خود را به بهترین روش درمان کنید.

معمولا دانش آموزان با تغییر پایه تحصیلی به خصوص در سال هفتم و نهم دچار افت تحصیلی شدیدی می شوند. اگر دانش آموز شما در هر مقطعی دچار ضعف در درس خاصی شد؛ سریعاً اقدام به برطرف کردن آن کنید.

برای اینکار می توانید ار سایت تدریس خصوصی استادلینک کمک بگیرید. کافی است به صفحۀ اصلی سایت استادلینک مراجعه کرده و لیست بهترین اساتید خصوصی تمام دروس به همراه لیست بهترین مشاوران تحصیلی را مشاهده نمایید.

چگونه افت تحصیلی خود را برطرف کنیم؟

همچنین می توانید برای رزرو معلم یا مشاور خصوصی مورد نظر خود، از طریق پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک اقدام نمایید. برای این کار علاوه بر نام و نام خانوادگی، مقطع تحصیلی و درس موردنظرتان را به همراه واژۀ ” استاد لینک” ارسال نمایید.

5- فضای مطالعه را برای خود لذت بخش کنید.

مطالعه در فضای آرامش بخش

در محیطی درس بخوانید که اتمسفر و فضای آن به شما لذت دهد. اگر اهل طبیعت هستید، می توانید در پارک یا کتابخانه هایی که فضای سبز خوبی دارند مطالعه کنید و همزمان با مطالعه از فضای بیرون نیز لذت ببرید. استفاده از جملات انگیزشی و همچنین موسیقی بی کلام و ملایم نیز ممکن است راندمان شما را بالا ببرد.

6- قیمه ها را در ماست نریزید !!!

زمان مطالعه برای مطالعه و زمان تفریح برای تفریح است. هیچ وقت مسائل را با هم قاطی نکنید چون در این حالت نه از تفریح خود لذت برده اید و نه به مبحث آن درس تسلط پیدا کرده اید.

توجه هم کنید که در مدرسه سر زنگی درس دیگری را مطالعه نکنید و تمام حواس خود را به آن درس در سر زنگ مربوط به خود قرار دهید.

7- رفیق و حریف تمرینی در درس خواندن داشته باشیذ.

حریف تمرینی در مطالعه و درس خواندن

همواره رقابت باعث پیشرفت بشر شده است. شرکت های بزرگی مانند ماکروسافت و اپل، برای خود رقیبانی ایجاد می کنند که همواره با آنها در رقابت باشند و پیشرفت کنند. سعی کنید با یک دوست در درس خواندن شریک شوید. در دروسی که قوی تر هستید به او آموزش دهید که مطلب برای شما هم بیشتر تثبیت شود و در دروسی که ضعیف هستید از دوست خود بخواهید به شما کمک کند.

8- ورزش را جایگزین عادات بد کنید.

اثر ورزش در مطالعه در درس خواندن

اگر عادت های بد پرخوری یا خدای ناکرده سیگار و قلیان دارید، بهتر روش از بین بردن آن، ورزش منظم و اصولی است. لذتی که در ورزش وجود دارد در هیچ یک از عادات بد شما وجود ندارد.

تیم مشاوران استادلینک همواره سلامت  و ورزش را در اولویت برنامه درسی دانش آموزان تحت پوشش خود قرار می دهند. آنها با توجه به تجربۀ خود می دانند ورزش مداوم علاوه بر سلامتی و جلوگیری از مسائل بد بعدی، جلوی افسردگی دوران نوجوانی را گرفته و چون دانش آموز به اندام خوب و ایده آل نزدیک می وشود، اعتماد به نفس بالاتری برای مقابله با مسائل پیدا می کند.

اکادمی تدریس خصوصی استادلینک - استاد لینک

استادلینک؛ سایت جستجوی معلم و مشاور خصوصی بوده که شما می توانید با مراجعه به صفحۀ اصلی سایت استادلینک، لیست بهترین اساتید دروس مختلف و همچنین مشاوران تحصیلی را به همراه فیلم نمونه تدزیسس، رزومه و سوابق تدریس و همچنین نظر شاگردان قبلی او مشاهده نمایید.

همچنین می توانید برای رزرو معلم یا مشاور خصوصی مورد نظر خود، از طریق پشتیبانی واتساپ سایت استادلینک اقدام نمایید. برای این کار علاوه بر نام و نام خانوادگی، مقطع تحصیلی و درس موردنظرتان را به همراه واژۀ ” استاد لینک” ارسال نمایید.

مقالات مرتبط:

چگونه زیست را 100% بزنیم؟

چگونه ریاضی را 100% بزنیم؟

چگونه ادبیات را 100% بزنیم؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا باگ (ایراد فنی) در سایت مشاهده کرده اید؟

ایراداتی که شما به ما انتقال میدهید باعث رشد ما شده و همچنین باعث میشود با کیفیت بالاتری به شما خدمت رسانی کنیم!

 اشتراک گذاری این مقاله